میزان عوارض قلبی در بیماران دریافت کننده دوز 24 ساعته داروی 5_فلوروئوراسیل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

سمیت قلبی ناشی از فلوروپیریمیدین ها یک عارضه ناشایع اما بالقوه کشنده است.فراوانی آن در مطالعات قبلی 6/1 تا 19درصد بوده است. اما آمار دقیقی در ایران وجود ندارد. هدف این مطالعه تعیین میزان عوارض قلبی انفوزیون 5-فلویوراوراسیل است.

روش کار

این مطالعه آینده نگر در بیماران مبتلا به کانسرهای گوارشی که بیمارستان روحانی بابل تحت شیمی درمانی با رژیم های حاوی انفوزیون 24 ساعته 5-FU قرار گرفتند، انجام شد. بیماران با سابقه رادیوتراپی به قفسه سینه یا اپی گاستر یا ابتلا به بیماری کووید 19 در 6 هفته گذشته از مطالعه خارج شدند. هر بیمار در 2 دوره شیمی درمانی بررسی شد. در صورت بروز عارضه، بررسی های قلبی شامل معاینه، نوار قلب، اکوکاردیوگرافی و در صورت لزوم آنژیوگرافی عروق کرونر انجام شد. توصیف و تحلیل اطلاعات به وسیله نرم افزار SPSS نسخه 26 و با استفاده از شاخص های توصیفی و آزمون آماری دقیق فیشر در سطح معناداری 0/05 و کمتر انجام پذیرفت.

یافته ها

در شصت و یک بیمار، 122 دوره شیمی درمانی بررسی شد. سرطان زمینه ای در 32 بیمار، کانسر کولورکتال و در24 نفر، کانسر معده بود. در یازده دوره شیمی درمانی، تعداد هشت بیمار (13/11%) دچار عارضه قلبی شدند که شامل 7 مورد درد قفسه سینه و یک مورد هریک از عوارض انفارکتوس میوکارد، برادیکاردی، ادم ریوی حاد و پریکاردیت بوده است. چهار بیمار از 8 بیمار فقط در اولین نوبت، یک نفر فقط در دومین و سه بیمار در هر دو نوبت شیمی درمانی دچار عوارض شدند (0/004=P). میزان بروز عوارض در بیماران بدون سابقه بیماری قلبی 8/7 درصد و در بیماران با سابقه بیماری قلبی 26/7درصد (0/073=P)، در بیماران غیرسیگاری 10 درصد و در افراد سیگاری 30 درصد (0/084=P)، در بیماران غیردیابتی 10/6 درصد و در افراد دیابتی 21/4 درصد (0/294=P) گزارش شده است.

نتیجه گیری

 عوارض قلبی در تزریق 24 ساعته داروی 5-فلویوراوراسیل شایع است. بیماری که یک بار دچار عارضه قلبی شود، احتمال بیشتری برای بروز عارضه در سیکل های بعدی دارد.

پیامدهای عملی:

  از آنجاکه عارضه قلبی انفوزیون 24 ساعته فلویوراوراسیل، مخصوصا در بیماران با سابقه بیماری قلبی شایع است، مونیتورینگ قلبی این بیماران در طی بستری توصیه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
425 تا 434
لینک کوتاه:
magiran.com/p2653035 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!