بررسی فرایند سقط جنین در حقوق ایران و فقه امامیه با شمایی در حقوق بین الملل
با امعان به اینکه از منظر پزشکی و اجتماعی بارداری رویدادی زیبا در زندگی تلقی می شود و برعکس سقط جنین به عنوان یک معضل اجتماعی در تمامی جوامع بشری تلقی و یک پدیده جهانی اجتناب ناپذیر و گریبانگیر کشورهای پرجمعیت می باشد و سلامت خانواده و اجتماع را با مشکلاتی مواجه می کند از سقط جنین به دلایل ادغام مسایل پزشکی، روان شناختی و جامعه شناختی، اخلاقی فلسفی از مساله صرف حقوقی و فقهی فراتر رفته است. متاسفانه مردم به دلایل فقر فرهنگی و اقتصادی اقدام به عمل غیرقانونی سقط می کنند که می تواند عواقب خطرناکی برای مادر به دنبال داشته باشد و اختلالات روان شناختی قبل و بعد از سقط جنین برای مادر بروز می کند جرم سقط جنین از جمله جرایم مخصوص زنان می باشد و بازتاب این معضل اجتماعی بر دیدگاه های جرم شناسان و حقوق دانان موثر بوده است. از منظر فقهی اسقاط جنین قبل و بعد از حلول روح مورد مداقه قرار می گیرد و اصولا در جوامع بشری برای حفظ حیات مادر به دلیل نقش نگهداری از اطفال دیگر و مراقبت از شوهر و نهایتا حفظ ارکان خانواده به عنوان (اقل الضررین و ترجیح بلامرجح و اضطرار) توجیه می شود. امروز در بین کشورهای جهان تنها بیست و شش کشور از جمله بریتانیا، ژاپن، چین، فرانسه، روسیه و آلمان (که عمدتا از سال 1948 به بعد با تصویب قوانین خود) سقط را مطلقا جایز و قانونی می دانند و در کشور استرالیا سقط جنین جرم و مستوجب مجازات می باشد. اصولا از طریق مجازات نمی توان در جهت جلوگیری یا کاهش جرم اقدام موثری انجام داد، چرا که این عمل اکثرا با رضایت اولیاء قانونی جنین، از طرق پزشک یا افراد دیگر به صورت کاملا مخفیانه صورت می پذیرد و رقم سیاه بزهکاری آن بالاست.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.