کمی سازی ریسک بهداشتی مواد شیمیایی در یک شرکت تامین سیالات دکل های حفاری در جنوب ایران با استفاده از روش های WASPAS-IVIF و SQRA

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

صنایع شیمیایی که جزو صنایع فرآیندی و دارای مخاطرات متعددی هستند که می توانند پیامدهای فاجعه بار و جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشند. پژوهش کنونی با هدف تجزیه و تحلیل ریسک بهداشتی مواد شیمیایی در یک شرکت تامین مواد شیمیایی دکل های حفاری با استفاده از روش های WASPAS و SQRA  و در سال 2022 صورت گرفت.

روش بررسی

جمع آوری اطلاعات اولیه مواد مورد استفاده بر اساس روش های شهودی، بررسی مستندات، MSDS مواد شیمیایی، فرآیندها، کارکنان و میزان مواجهه آنها با مواد شیمیایی صورت گرفت. در ارزیابی ریسک به شیوه SQRA، فاکتورهای نرخ خطر (HR) و نرخ مواجهه (ER) بر اساس اطلاعات مربوط به سمیت حاد، LD50 و LC50 محاسبه گردید. به منظور اولویت بندی ریسک بهداشتی مواد شیمیایی،  از  نسخه توسعه یافته  WASPAS-IVIFاستفاده شده است. از 10 نفر کارشناس ایمنی فرآیند به منظور نمره دهی بهره گیری شد. محاسبات ارزیابی ریسک در محیط نرم افزار Excel2016 و فرآیند فازی سازی داده ها در تولزباکس فازی در محیط نرم افزار Matbal2019a انجام شده است.

یافته ها

نتایج حاصل از ارزیابی ریسک بهداشتی مواد شیمیایی به روش SQRA،  از  45 ماده شیمیایی، 34 ماده فاقد پتانسیل ریسک بهداشتی ارزیابی شدند.  سطح ریسک بهداشتی برای ، برای Acetone، Calcium Chloride،  CITRIC ACID، Fuel Oil و  Naphthalene در سطح پایین، برای Biocide، n-Butyl ، AMMONIUM NITRATE و Xylenes  در سطح متوسط، برای تولوین در سطح زیاد و برای بنزن در سطح بسیار زیاد بوده است. نتایج ارزیابی به روش  WASPAS-IVIF نیز نشان می دهد که بنزن با ضریب نزدیکی 0.828 مهم ترین عامل بروز ریسک در انبار شیمیایی سیالات حفاری می باشد.

نتیجه گیری

  نتایج این تحقیق نشان داد که اثرات بهداشتی ناشی از مواجهه با مواد شیمیایی مورد استفاده در صنایع حفاری در سطح نگران کننده ای قرار دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
241 تا 258
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2654048 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!