ارزیابی توان بوم شناختی تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی با هدف تقلیل پیامدهای محیط زیستی: مورد مطالعه، استان همدان

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

: رشد فزاینده جمعیت و نیاز روزافزون بشر به مواد غذایی و از طرفی، محدود بودن ذخایر طبیعی آب زیان، لزوم توجه به آبزی پروری پایدار را نمایان می سازد. بنابراین، با مکان یابی مناطق مستعد برای احداث کارگاه های تکثیر و پرورش ماهی و ارزیابی توان بوم شناختی آن عرصه ها می توان از تداخل کاربری های مختلف، به حداقل رساندن اثرات محیط زیستی آبزی پروری و جلوگیری از بروز اختلال در امر توسعه جلوگیری کرد. لذا، این پژوهش با هدف ارزیابی توان بوم شناختی استان همدان برای استقرار کارگاه های تکثیر و پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان (Onchorynchus mykiss) انجام شد. 

مواد و روش ها

مکان یابی و ارزیابی توان بوم شناختی منطقه  با تاکید بر نیازهای زیستی ماهیان سردآبی و عوامل اقتصادی- اجتماعی در راستای دستیابی به آبزی پروری پایدار و با استفاده از نقشه های 1:50000 چشمه ها، دبی آب، دمای آب، pH آب، شیب، مناطق حفاظت شده و آثار باستانی بر اساس مدل آبزی پروری مخدوم با استفاده از ویرایش 9/3 نرم افزار ArcGIS انجام یافت.

یافته ها

نتایج نشان داد که به طور تقریب 1420 هکتار از عرصه های شهرستان نهاوند، 571 هکتار از عرصه های شهرستان رزن، 472 هکتار از عرصه های شهرستان بهار، 311 هکتار از عرصه های شهرستان همدان، 263 هکتار از عرصه های شهرستان ملایر، 145 هکتار از عرصه های شهرستان تویسرکان، 121 هکتار از عرصه های شهرستان اسدآباد و 84 هکتار از عرصه های شهرستان کبودرآهنگ از توان بوم شناختی برای تکثیر و پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان برخوردار بودند.

نتیجه گیری

با مکان یابی و ارزیابی توان بوم شناختی عرصه های مستعد برای استقرار کارگاه های تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی می توان ضمن رفع نیازهای فزاینده غذایی جامعه، با لحاظ کردن توان سرزمین، ضمن نیل به توسعه پایدار و درخور در به حداقل رساندن آثار سوء محیط زیستی صنعت آبزی پروری گام برداشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
325 تا 339
لینک کوتاه:
magiran.com/p2654053 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!