کمی سازی تاثیر زوال بذر بر دمای کاردینال بذور شکرتیغال(Echinops ritro.) با استفاده از مدل های غیرخطی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
به منظور تعیین دمای کاردینال بذرهای زوال یافته شکرتیغال این مطالعه به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی با سه تکرار در دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان اجرا شد. عامل اول پیری در 5 سطح (0، 24، 48، 72 و 96 ساعت زوال) و دماهای جوانه زنی در 7 سطح (5، 10، 15، 20، 25، 30، 35 و 40 درجه سانتی گراد) بود. نتایج نشان داد که درصد و سرعت جوانه زنی تحت تاثیر اثر متقال دما در زوال قرا گرفته به طوری که بالاترین مقدار آن ها در محدوده دمای 20 تا 25 درجه سانتی گراد بوده و زوال علاوه بر کاهش مقدار آن ها موجب افزایش دامنه تغییرات این گیاه در دماهای مختلف شد. بیشترین درصد جوانه زنی در دمای 20 درجه در بذور زوال نیافته و دماهای 15 تا 20 درجه سانتی-گراد در زوال 24 و 48 ساعت مشاهده شد. برآورد مدل های مختلف غیره خطی بر سرعت جوانه زنی نیز نشان داد، در بین مدل های مورد ارزیابی مدل دندانه ای بهتر مدل برای جوانه زنی بذرهای شکرتیغال در سطوح مختلف زوال بود. دمای پایه جوانه زنی شکرتیغال در شرایط بدون زوال 1 درجه سانتی گراد تخمین زده شد که در 24 ساعت زوال به 8/1 درجه سانتی گراد افزایش و در زوال های بالاتری نیز مجدد روند کاهش داشت. دمای بهینه جوانه زنی این گیاه نیز بین20 تا 32 درجه سانتی گراد در شرایط بدون زوال بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 46
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2654330 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!