تعیین زاویه تمایل بهینه برای روشنایی طبیعی آتریوم در تهران بر اساس زوایای خورشید و ویژگی های اقلیمی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

نور روز تاثیر مثبتی بر سلامتی افراد، بهره وری کارمندان و ارزندگی املاک دارد. لیکن با افزایش بلندمرتبه سازی در شهر های پرجمعیت، دسترسی طبقات تحتانی به روشنایی طبیعی با چالش هایی همراه است. آتریوم یکی از استراتژی های تامین نور طبیعی برای طبقات تحتانی است. عملکرد روشنایی طبیعی آتریوم قبل از ساخت به لطف شبیه سازی رایانه ای قابل ارزیابی است. تا پیش از این، شبیه سازی نور روز تنها محدود به شرایط آسمان ابری بود. لیکن با روش های جدید شبیه سازی رایانه ای نور روز، می توان متغیر های وضعیت خورشید و شرایط آسمان را در طول یکسال و در تمام ساعات روز بررسی کرد. این پیشرفت اعمال مولفه ی نور مستقیم خورشید در شبیه سازی ممکن کرده و در نتیجه امکان بررسی تاثیر شاخصه هایی از معماری که با جهت نور مستقیم در ارتباط هستند فراهم شده است. با توجه به نکته فوق، این پژوهش بر تاثیر زاویه تمایل دیوار های داخلی آتریوم بر روشنایی اتاق های مجاور آن تمرکز دارد.

روش بررسی

زوایای مختلف آتریوم، در جهت شمال و جنوب به روش "مدل سازی روشنایی طبیعی مبتنی بر اقلیم" برای شهر تهران بررسی شده اند. از معیار های سنجش روشنایی طبیعی «sDA»، «ASE» و «UDI» برای انجام شبیه سازی های رایانه ای استفاده شده است.

یافته ها

متمایل شدن جداره های داخلی آتریوم با زاویه 20 درجه به سمت جنوب باعث بهبود هر سه معیار ذکر شده در طبقات تحتانی آتریوم می شود. لیکن تمایل دیوار های آتریوم به سمت شمال، علاوه بر تاثیر نامطلوب بر روشنایی طبقات پایین، در طبقات بالا نیز خیرگی را افزایش می دهد.

بحث و نتیجه گیری

اگرچه تاثیر زاویه تمایل بر عملکرد روشنایی طبیعی آتریوم به برجستگی سایر عوامل نیست، با این حال طراح می تواند در مراحل اولیه طراحی، به کمک چیدمان صحیح و الویت بندی مناسب فضاها برای بهره گیری از روشنایی طبیعی، این تاثیر را به حداکثر برساند.

زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p2656179 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!