واکاوی عقلی مفهوم جهاد از دیدگاه فارابی
درطول تاریخ اندیشه، مفهوم جنگ و جهاد از منظرگاه های مختلف موردنظرورزی قرارگرفته است. دراین میان فلسفه ی سیاسی را می توان یکی از مهم ترین و فراگیرترین این منظرها درباره ی جهاد اسلامی دانست. آرای فارابی به عنوان موسس فلسفه ی سیاسی اسلامی درباب جهاد را می توان دراین راستا ارزیابی کرد. فارابی در زمانه و زمینه ای می زیسته است که مفهوم جنگ -مفهومی که بیشترین قرابت را با مفهوم جهاد دارد - و لازمه های اندیشه ای و عمل گرایانه آن ملموس بوده است. ازاین رو می توان گفت فارابی جنگو جهاد را به خوبی حس کرده و اهمیت آن را در تکمیل گونه ای فلسفه سیاسی به درستی درک کرده بود. نظریه جنگ فارابی ازجمله نظریه هایی است که روایی و ناروایی جنگ ها را معطوف به غایت، مورد داوری قرار می دهد؛ و ابزار فعل در رتبه های بعدی اهمیت قرار می گیرد. غایت جنگ، شکل گرفته بر اساس هستی شناسی، معرفت شناسی و اخلاق شناسی انسان فارابی است. به عبارتی انسانی واجد چنین شیون فلسفی برای رسیدن به غایت و سعادت حقیقی خود گاهی دست به ابزار جنگ و جهاد می برد، تا بتواند با اصلاح نفوس و ارواح سعادت این جهانی و آن جهانی ملت را تضمین کند. درنهایت جهاد نزد فارابی همچون ابزاری است که درصورت حمل آن توسط رییس اول مدینه تبدیل به عصای موسی جهت شکافتن سختی ها و ناعدالتی ها و حفظ خیرات و فضایل برای تحقق سعادت حقیقی اهالی و مدینه می شود.
جهاد ، فارابی ، فلسفه ، مدینه فاضله
-
بررسی تطبیقی مسولیت ناشی از اخذ بالسوم در فقه و حقوق ایران
حمید وفائی، هرمز اسدی کوهباد *، مهدی زمانی
نشریه پژوهش های تطبیقی فقه، حقوق و سیاست، پاییز 1403 -
بررسی تطبیقی ایقاع فضولی در حقوق ایران، فقه امامیه و اهل سنت
عبدالکریم گل گون*، نسرین بهرامیان، ، محمدرسول آهنگران
نشریه فقهی و حقوقی عرشیان فارس، تابستان 1403