مدل سازی نظام مدیریت منابع انسانی سبز با رویکرد ارتقای نوآوری سازمانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
نوآوری به عنوان نوعی مزیت رقابتی راهبردی برای رشد و تعالی سازمانی مطرح شده است. توسعه مدیریت منابع انسانی سبز یکی از استراتژی های سازمان ها جهت رشد و تعالی است. از این رو، در این پژوهش به مدل سازی نظام مدیریت منابع انسانی سبز با رویکرد ارتقای نوآوری سازمانی با نقش میانجی مشارکت سازمانی پرداخته می شود.
روش شناسی: این پژوهش بر اساس نتیجه، توسعه ای، از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع داده ها از شیوه آمیخته -اکتشافی است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 20 نفر از خبرگان دانشگاهی و اجرایی سازمان تامین اجتماعی و در بخش کمی نیز شامل مدیران، رییس واحدها و سرپرستان سازمان تامین اجتماعی به تعداد 190 نفر بود. ابزار گردآوری داده های در بخش کیفی، مصاحبه های نیمه ساختار یافته و در بخش کمی پرسشنامه بود. برای تحلیل داده ها در بخش کیفی از تحلیل تم و در بخش کمی از معادلات ساختاری (نرم افزار پی ال اس) استفاده شد.
یافته ها
بر اساس تحلیل داده ها تعداد 4 تم اصلی(آموزش سبز، جذب و استخدام سبز، ارزیابی عملکرد سبز، پاداش سبز)، 11 تم فرعی و  43  کد اولیه شناسایی شد. همچنین نتایج حاصل از تحلیل کمی بر تایید تاثیر مدیریت منابع انسانی سبز بر نوآوری سازمانی با نقش میانجی مشارکت سازمانی دلالت داشت.
نتیجه گیری
ارتقای نوآوری سازمانی مستلزم تمرکز بر دروندهایی است که رکن محوری آن، زیرسیستم ها و سیاست های نظام مدیریت منابع انسانی است. مدلسازی پژوهش حاضر می تواند راهنمای کارگزاران سازمان تامین اجتماعی قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
157 تا 176
لینک کوتاه:
magiran.com/p2659381 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!