مطالعه میکروسکوپ الکترونی و میکرو آنالیز مقایسه ای دو نوع ماده رتروفیل با اشعه ایکس

چکیده:
سابقه و هدف
کمتر از ده سال است که از MTA به عنوان ماده مناسب برای Retrofilling در جراحی های اندودانتیکس، پوشش مستقیم پالپ، پالپوتومی، بستن پرفوریشن در نواحی مختلف ریشه و درمان دندانهای با اپکس باز استفاده می شود. جدیدا ماده ای به نام Root MTA (RMTA) در ایران ساخته و به بازار عرضه شده و برای آن موارد مصرف متعددی مشابه با MTA ذکر گردیده است. این مطالعه با هدف آنالیز و مقایسه عناصر تشکیل دهنده این دو نوع ماده بوسیله میکروسکوپ الکترونی (SEM) با استفاده از اشعه X انجام شد.
مواد و روش ها
در این تحقیق توصیفی دو دیسک رزینی آماده و در هر یک، سه حفره به عمق 3 میلیمتر ایجاد شد. حفرات در هر دیسک با یک نوع MTA پر و به مدت 48 ساعت در انکوباتور 37 درجه سانتیگراد در سرم فیریولوژی نگهداری شدند. سپس نمونه ها پالیش و به وسیله کربن پوشانده شده و با استفاده از میکروسکوپ الکترونی (SEM) و الکترون پروب میکروآنالیز توسط اشعه ایکس مورد ارزیابی قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج نشان داد ترکیبات اکسید کلسیم (CaO)، سیلیکا (SiO2) و اکسید بیسموت (Bi2O3) به ترتیب بیشترین حجم سیمان ها را تشکیل داده اند. مقادیر تری اکسید گوگرد (SO3)، کلر، اکسید فسفر (P2O5) و دی اکسید تیتانیوم (TiO2) در هر دو نوع MTA به هم نزدیک است. مقادیر اکسید منیزیم، (MgO) اکسید آلومینیوم (Al2O3) و خصوصا اکسید آهن (FeO) در RMTA بسیار کمتر از MTA می باشد.
نتیجه گیری
درصد میزان ترکیبات اصلی در هر دو نوع سیمان به هم نزدیک است اما در خصوص ترکیبات فرعی میزان اکسیدهای آلومینیوم (127%+)، منگنز (149%+) و خصوصا آهن (1274%+) در MTA نسبت به RMTA افزایش یافته است. همچنین درصد اکسید عناصر تریس در دو نوع MTA به هم نزدیک است اما در MTA اکسید سدیم و پتاسیم یافت نمی شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
206 تا 213
لینک کوتاه:
magiran.com/p265988 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!