بررسی فراوانی کانال اضافی در دندان پرمولر اول فک پایین مراجعه کنندگان به درمانگاه های دندانپزشکی شهر کرمان در فاصله زمانی 82-1381

چکیده:
سابقه و هدف
هدف از این مطالعه بررسی فراوانی کانال اضافی در دندان های پرمولار اول فک پایین مراجعه کنندگان به درمانگاه های دندانپزشکی شهر کرمان در فاصله زمانی سال 1381 تا 1382 بود.
مواد و روش ها
در این تحقیق مقطعی، 280 دندان پرمولار اول فک پایین به طور تصادفی از بیماران بزرگسال و بالای 18 سال مراجعه کننده به بخش جراحی دانشکده دندانپزشکی و درمانگاه های خیریه شهر کرمان جمع آوری گردیدند. پس از جمع آوری نمونه ها، تمامی بقایای بافتی و جرم پوشانده سطح ریشه ها توسط دستگاه اولتراسونیک از دندانها جدا شده و به منظور تکمیل این عمل دندانها درون محلول سدیم هیپوکلرایت 3-2.5 درصد ساخت کارخانه شیمین تهران قرار داده شدند. در مرحله بعدی حفره دسترسی به کانال ریشه توسط توربین و فرز فیشور الماسی بر روی دندانها تراشیده شد و پالپ دندان با قرار دادن دندانها درون محلول سدیم هیپوکلرایت 2.5 درصد طی 12 تا 24 ساعت به طور کامل خارج گردید. در مرحله بعد، دندانها خشک شده، محلول رنگی indiaink توسط سرنگ و سوزن گیچ 27 از ناحیه حفره دسترسی به داخل سیستم کانال ریشه تزریق گردید. بعد از گذشت 12 ساعت که دندانها در حرارت اطاق خشک شدند، نمونه های مورد بررسی جهت decalcification درون محلول اسید نیتریک 5 تا 10% قرار داده شدند تا جایی که به طور کامل دکلسیفیه شدند. دندانهای دکلسیفیه شده در آب معمولی شسته شده، درون درصدهای صعودی 70%، 95% و 100% اتانول به مدت یک روز دهیدراته شده، سپس درون محلول متیل سالیسیلات 5% شفاف گردیدند. عمل شفاف سازی دندان ها، بررسی مرفولوژی و تعداد Type کانال های ریشه را به خوبی امکان پذیر می نمود. این تحقیق آزمون آماری خاصی ندارد چون نتایج آن عددی بر اساس مشاهده مشخص شده و بر حسب حجم نمونه درصد تک کاناله ها و 2 کاناله ها مشخص گردیده است. مثلا از 280 دندان 14 دندان کلسیفیه بوده که درصد کلسیفیه ها 5% می شود.
یافته ها
از میان 280 دندان مورد بررسی پالپ مربوط به 14 دندان (5%) به طور کامل دکلسیفیه بود که این دندان ها از بررسی خارج گردیدند. 84.6% دندان های باقیمانده دارای یک کانال، 13.9% دارای دو کانال و 1.5% دارای 3 کانال بودند.
نتیجه گیری
از میان 266 دندان مورد بررسی بر اساس طبقه بندی Black، 84.6% آنها Type I، 4.9% Type II، 2.2% Type III و 8.3% Type IV بودند.
زبان:
فارسی
صفحات:
286 تا 293
لینک کوتاه:
magiran.com/p266012 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!