ظرفیت های اجتماعی پیشگیرانه از جرم: تعهد اجتماعی و رفتار اخلاقی به عنوان عوامل بازدارنده قانون گریزی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
قانون گریزی، یک تهدید جدی علیه امنیت عمومی است. قانون گریزی، وظیفه حکومت و اجتماع در حفاظت از شهروندان، سازمان ها و نهادها بر ضد تهدیداتی است که درباره امنیت مالی و جانی شان به وقوع می پیوندد. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر تعهد اجتماعی بر قانون گریزی با میانجی گری رفتار اخلاقی انجام شده است.
روش
پژوهش کنونی به روش توصیفی- پیمایشی و با نمونه آماری 265 نفری از دانشگاه آزاد اسلامی تبریز در سال 1398 به وقوع پیوسته است. برای جمع آوری اطلاعات میدانی از ابزار پرسش نامه و برای تحلیل داده ها از دو نرم افزار اس پی اس اس[1] و پی ال اس[1]بهره گیری شده است .
یافته ها
جامعه باید براساس ظرفیت های نهفته در سلول های خود (افراد) کنترل شوند. با بررسی تعهد اجتماعی و رفتار اخلاقی افراد در پیش بینی قانون گریزی به این نتیجه دست یافتیم که هر چقدر در یک جامعه، افراد از تعهد اجتماعی (شامل قانون پذیری، مسیولیت پذیری، عام گرایی و تعامل اجتماعی) و رفتار اخلاقی بالایی برخوردار باشند، به تناسب تبیین واریانس گزارش شده در نتایج، میزان قانون گریزی کاهش یافته و افراد به صورت خودکنترلی عمل می کنند. این اتفاق در وهله اول، پدیده ای انضباطی و پیشگیری از قانون گریزی بوده و در وهله دوم یک فرهنگ سازی بسیار قوی اجتماعی تلقی می شود که افراد درنتیجه قانون و مسیولیت پذیری، عام گرایی و تعامل اجتماعی، ابراز رفتار اخلاقی نموده و به صورت مستقیم و غیرمستقیم از دو بعد تعهد اجتماعی و رفتار اخلاقی نسبت به قانون گریزی، مهار می شوند.
نتیجه گیری
نتایج این پژوهش، نقش تعهد اجتماعی و بروز رفتار اخلاقی را در رابطه با کنترل قانون گریزی برجسته کرده و گامی موثر در فرهنگ سازی خودکنترلی جامعه با تقویت تعهد اجتماعی و ملاحظات رفتار اخلاقی برداشته است. نتایج پژوهشگران به استفاده از ظرفیت های نهفته در سلول های جامعه (افراد) و بسیج عموم درراستای خودکنترلی نسبت به پیشگیری از جرم تاکید دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p2661626 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!