بیوسنتز سبز نانوذرات نقره تولید شده توسط یک سیانوباکتری جنس Nostoc spp. آب شیرین و ارزیابی فعالیت ضد میکروبی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

 سیانوباکتری ها، به دلیل توانایی در جمع آوری فلزات سنگین یکی از کاندیدهای مهم در بیوسنتز نانوذرات هستند. بنابراین هدف از این پژوهش، تولید و بررسی خصوصیت نانوذرات نقره توسط سویه سیانوباکتری بومی جنس Nostoc spp. است.

مواد و روش ها

 پس از کشت و شناسایی مولکولی سیانوباکتری جنس Nostoc spp. از روش های جوشاندن و بیومس تر برای تولید نانوذرات نقره در غلظت های مختلف استفاده گردید. تعیین خصوصیت تولید نانوذرات به روش های طیف سنجی نوری ماورای بنفش (UV-Vis)، طیف سنجی تبدیل رامان و فوریه به مادون قرمز (FTIR) ، پراکندگی نور دینامیکی (DLS)، میکروسکوپ الکترونی اسکنینگ (SEM) انجام گرفت. علاوه بر آن فعالیت ضد میکروبی نانوذرات نقره به روش آنتی بیوگرام انجام گردید.

یافته ها

 نتایج حاصل از UV-Vis نشان داد که تولید نانوذرات نقره با کمک بیومس تر در غلظت 1 میلی مولار نسبت به روش جوشاندن، میزان جذب بیش تری داشته است. نتایج حاصل از FTIR، تولید موفق نانوذرات نقره را با استفاده از روش بیومس تر را در غلظت 1 میلی مولار نیترات نقره نشان داد. DLS، اندازه نانوذرات تولیدی را در حدود 28 تا 50 نانومتر و میکروسکوپ الکترونی SEM، بین 28 تا 50 نانومتر نشان داد. به علاوه، نتایج حاصل از آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون توکی، قدرت مهارکنندگی قابل توجه نانوذرات نقره را علیه باکتری های Staphylococcus aureus، E. coli و Pseudomonas aeruginosa  نشان داد.

نتیجه گیری

 سویه سیانوباکتری بومی جنس Nostoc spp.، به عنوان یک سویه بالقوه در تولید نانوذرات نقره، خواص و کارایی منحصر به فردی برای استفاده در بیوتکنولوژی میکروبی خواهد داشت.
 

زبان:
فارسی
صفحات:
127 تا 140
لینک کوتاه:
magiran.com/p2662929 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!