تاثیر استفاده از محلول کلرهگزیدین بر ریزنشت پیت و فیشورسیلنت در دندانهای دایمی با و بدون استفاده از باندینگ های نسل پنجم و ششم

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

به دلیل نگرانی از وجود پوسیدگی های هیستولوژیکی و عود پوسیدگی بعد از کاربرد سیلنت ها ، استفاده از سیستم های باندینگ دارای فلوراید و مواد آنتی باکتریال پیشنهاد شده است. هدف از انجام این مطالعه ، بررسی ریزنشت سیلنت ها بعد از کاربرد محلول آنتی باکتریال کلرهگزیدین بر روی مینای اچ شده با و بدون استفاده از باندینگ های نسل پنجم و ششم می باشد.

مواد و روش ها

 در این مطالعه  تجربی، تعداد 60 دندان پره مولرکشیده شده سالم انسانی در چهار گروه قرار گرفتند: گروه اول: اچینگ، فیشور سیلنت، گروه دوم: اچینگ ، کاربرد کلرهگزیدین،  فیشور سیلنت، گروه سوم: اچینگ ، کاربرد کلرهگزیدین ، باندینگ Single Bond، فیشور سیلنت، گروه چهارم: اچینگ ، کاربرد کلرهگزیدین ،باندینگ Clearfil SE Bond، فیشور سیلنت. مرحله بعد، کلیه نمونه ها  تحت 500 سیکل حرارتی متناوب و رنگ آمیزی در محلول فوشین بازی  0/5 % قرار گرفتند و در رزین آکریلی جاسازی و در بعد باکولینگوالی برش داده شدند. ریزنشت نمونه های برش داده شده با بزرگنمایی 40 مشاهده واز درجه 0 تا 3 درجه بندی شد. اطلاعات جمع آوری شده با تست های  آماری Kruskal Wallis  و Mann-Whitney  آنالیز شدند. تفاوت آماری کمتر از 0/05 معنادار در نظر گرفته شد.

یافته ها

ریزنشت سیلنت در گروه اول (اچینگ،فیشور سیلنت) به صورت معناداری از گروه های آزمایشی دوم و سوم و چهارم که از کلرهگزیدین استفاده شد، کمتر بود (0.05>p). گروه های آزمایشی دوم و سوم و چهارم  با یکدیگر، اختلاف آماری معناداری نشان نداد.

نتیجه گیری

کاربرد محلول آنتی بکتریال کلرهگزیدین بر روی مینای اچ شده با یا بدون استفاده  سیستم های باندینگ Single Bond و Clearfil SE Bond باعث افزایش ریز نشت سیلنت ها می گردد. بنابراین نمی تواند به عنوان یکی از مراحل گذاشتن سیلنت در جهت کاهش کولونیزه شدن باکتری ها در اطراف فیشورسیلنت بکار رود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
50 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p2664374 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!