بررسی ویژگی های فیزیکوشیمیایی فیلم فعال نشاسته -پلی وینیل الکل حاوی اسانس آویشن و امولسیون آن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

اخیرا، تحقیقات مختلفی برای روشن شدن تاثیرات افزودن اسانس های مختلف به فیلم های زیست تخریب پذیر انجام شده است. این مطالعه با هدف بررسی ویژگی های فیزیکوشیمیایی فیلم فعال نشاسته -پلی وینیل الکل حاوی اسانس آویشن و امولسیون آن انجام شد.

مواد و روش ها

به منظور تولید فیلم های فعال، پس از تهیه محلول نشاسته- پلی وینیل الکل، غلظت های مختلف اسانس آویشن (1، 3 و 5 درصد) و غلظت 10% از امولسیون های آویشن (امولسیون 1، 3 و 5 درصد) استفاده شد.

یافته ها

مطابق با نتایج بدست آمده، فیلم های حاوی اسانس و امولسیون تاثیر مشابهی بر روی تمامی خصوصیات فیزیکوشیمیایی، مکانیکی و میکروبی فیلم داشتند، بدین صورت که افزایش اسانس آویشن و همچنین امولسیون آن به فرمولاسیون فیلم، باعث افزایش معنی دار (05/0>p) در پارامتر های ضخامت، جذب رطوبت طی گذشت زمان، زاویه تماس و میزان فعالیت آنتی اکسیدانی فیلم ها شد. از طرفی این افزایش بر روی خصوصیات میکروبی فیلم نیز تاثیر گذاشت و هر دو باعث افزایش مساحت هاله بازدارندگی از رشد اشریشیاکلی و استافیلوکوکوس اوریوس شدند. نتایج FTIR نیز نشان داد که همه فیلم ها نوار جذب گسترده ای را در 3000-3700 سانتی متر مربع نشان دادند که ناشی از ارتعاش کشش آزاد گروه های هیدروکسیل درون مولکولی و بین مولکولی بود و از طرفی از لحاظ ساختار میکروسکوپی، نتایج SEM نشان داد که سطح فیلم های بارگذاری شده با اسانس خشن تر بوده و با افزایش غلظت آن، تجمع کمی نشان داد.

نتیجه گیری

در حالت کلی فیلم های تهیه شده از نشاسته -پلی وینیل الکل حاوی اسانس آویشن و امولسیون آن مرغوبیت و بار میکروبی مناسبی برخوردار بوده و می توان از آن به عنوان بسته بندی فعال استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 74
لینک کوتاه:
magiran.com/p2664609 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!