تلفیق روش استخراج فاز مایع با میکرواستخراج مایع-مایع پخشی برای اندازه گیری ترکیبات آروماتیک چند حلقه ای در نمونه های عسل و اندازه گیری آنها به وسیله کروماتوگرافی مایع با کارائی بالا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای از جمله آلاینده های شیمیایی رایج عسل به شمار می روند که می توانند اثرات منفی بر روی سلامت مصرف کننده بگذارند. در مطالعه حاضر، تلفیق روش استخراج فاز مایع با میکرواستخراج مایع-مایع پخشی بر پایه حلال های یونی مغناطیسی به منظور استخراج برخی از هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای از نمونه های عسل توسعه داده شده و آنالیت های مورد مطالعه با روش کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا آنالیز شده اند.

مواد و روش ها

پس از استخراج دو مرحله ای اسنافتن، فنانترن، آنتراسن و پایرن از نمونه های عسل، پارامترهای موثر در روش استخراج مانند نوع و حجم حلال استخراج کننده، نیروی یونی و مدت زمان ورتکس کردن نمونه بهینه سازی شدند. به علاوه به منظور اعتباربخشی روش پیشنهادی پارامترهای تجزیه ای از قبیل محدوده خطی روش، حد تشخیص، حد اندازه گیری، تکرارپذیری و راندمان استخراج ترکیبات هدف محاسبه شدند.

یافته ها

پس از اجرای روش تجزیه ای بهینه شده، ویژگی های تجزیه ای مطلوب مانند حد تشخیص در محدوده 13/0 تا 27/0 نانوگرم در گرم، تکرارپذیری در محدوده 9/2 تا 2/6 و بازده استخراج ایده ال در محدوده 74 تا 82 درصد به دست آمد. به علاوه صحت بالای روش مذکور با انجام روش استخراج توسعه داده شده و عدم تاثیر منفی بافت نمونه ها در استخراج آنالیت های هدف مشخص گردید. آنالیز نمونه های حقیقی وجود پایرن در 2 نمونه عسل در مقادیر 2/0±3/11 و 5/0±3/12 را نشان داد.

نتیجه گیری

ویژگی های تجزیه ای مطلوب مانند حساسیت و دقت بالا و همچنین بازده استخراج ایده ال، نشان از معتبر بودن روش پیشنهادی دارد. همچنین مصرف حلال های سبز را می توان از جمله مزایای دیگر روش توسعه داده شده بر شمرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
93 تا 102
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2664611 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!