بررسی تولیدمثل و تعیین رژیم غذایی سیاه ماهی (Güldenstädt, 1773) Capoeta capoeta در دریاچه سد سنگ سیاه دهگلان، استان کردستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سیاه ماهی Capoeta capoeta یکی از ماهیان بومی ایران در حوضه جنوبی دریای خزر و دریاچه سد سنگ سیاه کردستان است. برای مطالعه تولیدمثل این گونه به مدت یک سال (خرداد 1398 تا اردیبهشت 1399) ماهانه با تور گوشگیر نمونه برداری صورت گرفت. سپس ماهیان صید شده، زیست سنجی و تعیین جنسیت شد و شاخص رشد گناد (GSI) آن ها اندازه گیری شدند. ماهیان صید شده در گروه های سنی +0 تا +5 سال قرار داشتند. نسبت جنسی آن ها 1/5 به 1 (ماده به نر) و طول کل نرها با میانگین 1/3±2/29 و ماده ها 3/2±32 سانتی متر برآورد شد. میانگین وزن کل نرها و ماده ها به ترتیب 50/9±284 و 79/3±378/2گرم بود. همچنین بررسی تغییرات شاخص رسیدگی جنسی (GSI) هر دو جنس در تیر ماه دارای بیش ترین میزان بودند. میانگین طول نسبی روده در این گونه (1/29±6/8) بیانگر رژیم غذایی گیاه خواری (جلبک خواری) در این ماهی بود. میانگین درصد معده خالی در کل دوره 11/7 برآورد گردید که نشان داد این گونه پرخور است. همچنین بیش ترین میزان میانگین شاخص معدی در فصل بهار برآورد شد. نتایج این پژوهش نشان داد که تیر ماه اوج رسیدگی جنسی سیاه ماهی است و دوره تولیدمثل این گونه از اردیبهشت تا تیر ماه است. بررسی رژیم غذایی و نوع غذای مصرفی در دستگاه گوارش این ماهی نشان داد که این ماهی دارای رژیم غذایی بیشتر جلبک خواری است. با توجه به رشد بالا و تکثیر زیاد و همچنین نوع رژیم غذایی، این ماهی را می توان به عنوان یک گونه اقتصادی در مخازن پشت سدها رهاسازی کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
539 تا 551
لینک کوتاه:
magiran.com/p2664790 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!