همزیستی قارچ میکوریزا بر گیاه دارویی پروانش (Cathrantus roseus) تحت تاثیر تنش خشکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

گیاه پروانش گیاهی چند ساله و دارویی از تیره خرزهره است.یکی از روش های بهبود شرایط رویشی در مناطق خشک و بیابانی بررسی همزیستی ریشه گیاهان با قارچ میکوریزا می باشد. به همین منظور تحقیق حاضر بصورت فاکتوریل و در قالب طرح بلوک های کاملا تصادفی با چهار تکرار در گلخانه پژوهشی دانشگاه یزد انجام شد.فاکتور های مورد بررسی شامل 1- تیمار قارچ با دو سطح (قارچدار و بدون قارچ) 2- تیمار تنش خشکی (شامل 100%، 75%، 50%، 25%) در نظر گرفته شد. بعد از گذشت سه ماه گلدانها تخریب و ویژگی های مرفولوژیکی شامل تعداد برگ، ارتفاع ساقه، اندازه بزرگ ترین طول ریشه، تعداد شاخه فرعی، شادابی و وزن تر و خشک اندام هوایی و ریشه، نسبت وزن خشک ریشه به اندام هوایی و نیز درصد کلونیزاسیون ریشه مورد اندازه گیری قرار گرفت.نتایج نشان داد تیمار قارچ به جز نسبت ریشه به اندام هوایی به طور معنی داری وزن تر اندام هوایی، بزرگترین طول ریشه و شادابی را کاهش می دهد (05/0>p). با افزایش تیمار خشکی ارتفاع، تعداد برگ، وزن تر و خشک اندام هوایی، وزن تر و خشک ریشه، بزرگترین طول ریشه و شادابی به طور معنی داری کاهش یافت (05/0>p). نتایج نشان داد که این نوع قارچ در این مطالعه بیشترین تاثیر را بر روی اندام زیر زمینی و ریشه گیاه داشته و بیشترین مواد غذای و آب صرف تولید ریشه جهت استقرار بهتر گیاه شده است بنظر می رسد با ادامه روند به سال ها بعد با افزایش حجم ریشه و کلونیزاسیون با قارچ های میکوریزا تغییرات مثبت بیشتری در گیاه پروانش اتفاق بیافتد.

زبان:
فارسی
صفحات:
14 تا 25
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2666053 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!