بازخوانی مولفه های اتمسفر محیطی با محوریت هم افزایی نور روز (نمونه موردی معماری مساجد مجموعه آرامگاه شیخ جام)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

اتمسفر معماری، کیفیتی منحصربه فرد از فضاست که با خلق یک پس زمینه زیبا برای زندگی روزمره، ماندن در فضا را مداومتر، بیادماندنی و لذتبخش می کند. اتمسفر با القای حیات به فضا از کرختی آن می کاهد. ایجاد و کنترل آن از همان گامهای اولیه معماری شکل می گیرد اما متاسفانه خلاء آن در روند آموزش و طراحی بسیار مشهود است. بمنظور دستیابی به روش خلق معماری سرزنده با اهداف از قبل تعیین شده، این مقاله سطح تعامل هم افزایی شاخصه های اتمسفر معماری و بطور نمونه تاثیر مهمترین معیار شکل دهنده آن یعنی نور بر دیگر معیارها را مطالعه می کند. در خصوص اتمسفر معماری و نور، تاثیرات و رده های سینرژیکی(همافزایی) که می تواند اعمال گردد، بررسی شده است. بمنظور کنترل نتایج سه مسجد نسبتا مشابه از مجموعه شیخ جام مورد تحلیل میدانی قرارگرفتند. چراکه مساجد بعنوان خانه های نور مطرح شده اند. این تحقیق ازنوع کاربردی و بر مبنای پژوهش فلسفی-تفسیری به روش توصیفی-تحلیلی-پیمایشی، براساس اطلاعات اسنادی و پیمایشی انجام شده است. پرسش نامه طبق طیف لیکرت تنظیم و براساس تعداد فرمول کوکران بین مراجعین ارایه گردید ، داده با استفاده از روش ها و نرم افزارهای آماری تحلیل و بررسی صورت گرفت. بنا به نتایج پژوهش می توان گفت نور روز با هم افزایی بر دیگر معیارهای اتمسفر بنا در الحاق حس وحالهای متفاوت قدرتمند عمل می کند. شاخصه فیزیکی نور با میزان تاثیر بیشتر بر کیفیتهای ثابت و شاخصه معنایی آن بر کیفیت های متغیر اتمسفر فضا تاثیرمی گذارند. همچنین متقابلاکالبد معماری ، ابژه های اطراف و تعامل میان داخل و خارج به ترتیب با بیشترین تاثیرپذیری از نور بر کلیت اتمسفر فضا موثرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 80
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2669178 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!