ارزیابی و مقایسه رفتار سازه ای اتصال نوین تیر- ستون خودمرکزگرای دارای میراگر اصطکاکی با اتصالات موجود

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

با توجه به تجربیات خرابی های گسترده اتصالات در دو زلزله Northridge و Kobe، می بایست توجه ویژه ای به طراحی ستون ها و اتصالات تیر- ستون (Beam-Column Connection) نمود. در این راستا عمدتا در قاب های خمشی با تضعیف تیر در فاصله ای مشخص از بر ستون و یا تقویت اتصال تیر- ستون، در دو انتهای تیر به عنوان یکی از اعضای اصلی سازه، مفاصل پلاستیک خمشی تشکیل می شود که این امر مستلزم تامین شکل پذیری لازم بوده و باعث بوجود آمدن تغییر شکل های ماندگار در این سیستم می شود. بنابراین تغییر شکل های ماندگار باعث آسیب دیدن اجزای اصلی اتصال شده و با توجه به حساسیت اتصالات جوشی تیر- ستون نسبت به بارهای لرزه ای، امکان ایجاد خرابی های ترد شامل ترک های بسیار ریز و شکست های بزرگ در مجاورت ستون وجود دارد. لذا برای رفع این نقایص و بهبود رفتار چرخه ای اتصالات، نوع جدیدی از اتصالات تیر- ستون خودمرکزگرای دارای میراگر پیشنهاد شده است که به بهبود شکل پذیری و خاصیت خودمرکزگرایی اتصال منجر می شود. در این مقاله رفتار سازه ای این اتصال نوین نسبت به سایر اتصالات موجود (اعم از اتصال خمشی جوشی، اتصال دارای کابل پس کشیده، اتصال دارای میراگر اصطکاکی و اتصال دارای میراگر فلزی تسلیم شونده) پس از انجام صحت سنجی های مورد نیاز، توسط نرم افزار ABAQUS مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفته است. با توجه به نتایج به دست آمده، مشاهده شد که این اتصال ضمن تامین جزییات اجرایی ساده، موجب حذف دریفت ماندگار و افزایش شکل پذیری شده و از رفتار فراارتجاعی اعضای اصلی جلوگیری کرده و اتلاف انرژی صرفا توسط صفحات اصطکاکی قابل تعویض انجام می گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
215 تا 224
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2669559 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!