مطالعه اثرات احتمالی ناشی از بیهوشی کوتاه مدت و بلند مدت کتامین بر تغییرات هیستوپاتولوژیک قشر مخ

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

کتامین یکی از رایج ترین داروهای تضعیف کننده سیستم عصبی مرکزی و هوشیاری است و شناخت عوارض آن ضروری است.

هدف

هدف از این مطالعه بررسی اثرات بی حسی کوتاه مدت و بلندمدت کتامین بر تغییرات هیستوپاتولوژیک قشر مغز در نوزادان موش صحرایی است. روش اجرای تحقیق: این مطالعه بر روی 15 موش صحرایی ماده (3 گروه 5 تایی شامل گروه کنترل، گروه بیهوش طولانی مدت با کتامین و گروه بیهوش کوتاه مدت و مکرر(با کتامین) انجام شد. سپس تغییرات هیستوپاتولوژیک قشر مغز با روش IHC ایمنوهیستوشیمی ثبت شد. برای مقایسه داده ها از نرم افزار spss استفاده شد.

یافته ها

یافته های مطالعه ی ما نشان داد که در نمونه های گروه کنترل هیچ گونه تغییری در بافت مغز و لایه های مختلف مشاهده نشد و نظم و انسجام بافت مغز کاملا واضح و طبیعی گزارش شد.تغییر معنی داری در گروه دوز کوتاه مدت و بلند مدت کتامین وجود ندارد در مقایسه با گروه کنترل، و تنها تعداد سلول های میکروگلیا کمتر از گروه کنترل بود.

بحث و نتیجه گیری

کتامین هم در کوتاه مدت و هم در درازمدت باعث کاهش تعداد سلول های میکروگلیا می شود. و بررسی علت آن نیز مستلزم انجام مطالعات بیوشیمیایی است. و بررسی رادیکال های آزاد و سایر عوامل موثرکه در آپوپتوز سلول ها نقش دارد. هر چند در مطالعه ما حافظه و یادگیری مورد بررسی قرار نگرفت اما یافته های مطالعه ما تغییرات فاحشی در بافت را نشان نداد. هر چند بررسی دقیقتر تغییرات تغییرات بیوشیمیایی و رفتاری موشها نیاز به بررسی دقیقتر در مطالعات بعدی دارد تا به تمام جوانب تاثیر کتامین بر مغز پرداخت .

زبان:
فارسی
صفحات:
14 تا 26
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2669970 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!