رابطه بین انعطاف پذیری شناختی و شفقت به خود باکیفیت خواب: نقش میانجی تنظیم هیجان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

کیفیت خواب یک ساختار بالینی مهم است و خواب ضعیف به طور فزاینده ای در افراد، به ویژه دانشجویان شایع است؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف رابطه بین انعطاف پذیری شناختی و شفقت به خود با کیفیت خواب با توجه به نقش میانجی تنظیم هیجان در بین دانشجویان انجام شد.

روش

این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی دانشجویان دانشگاه گیلان تشکیل می دادند. به این منظور نمونه ای به حجم 384 نفر به روش نمونه گیری غیر تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه جمعیت شناختی محقق ساخته، پرسشنامه کیفیت خواب «پیتزبورگ بویس» و همکاران (1989)، پرسشنامه شفقت به خود «نف» (2003)، پرسشنامه انعطاف پذیری شناختی دنیس و «واندر وال» (2010)، پرسشنامه تنظیم هیجان «گراس و جان» (2003) استفاده شد. تحلیل داده ها با روش همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزارهای SPSS-27 و Amos-24 انجام شد.

نتایج

نشان داد که رابطه معناداری بین سه متغیر انعطاف پذیری شناختی، شفقت به خود و تنظیم هیجان به ویژه خرده مقیاس ارزیابی مجدد باکیفیت خواب وجود دارد (05/0>p). به علاوه رابطه معناداری بین دو متغیر مستقل انعطاف پذیری شناختی و شفقت به خود با ارزیابی مجدد وجود دارد، همچنین رابطه بین انعطاف پذیری شناختی و سرکوبی معنادار بود (05/0>p). علاوه بر این رابطه بین کیفیت خواب و سرکوبی معنادار نبود و رابطه ای معناداری نیز بین شفقت به خود و سرکوبی مشاهده نشد (05/0<p). متغیرهای انعطاف پذیری شناختی، شفقت به خود و ارزیابی مجدد توانستند 14 درصد از متغیر وابسته کیفیت خواب را تبیین کنند.

بحث و نتیجه گیری

با توجه به نتایج پژوهش، تنظیم هیجان به ویژه خرده مقیاس ارزیابی مجدد رابطه بین انعطاف پذیری شناختی و شفقت به خود را باکیفیت خواب میانجی گری می کند؛ لذا بهره مندی از توانایی تنظیم هیجان به ویژه خرده مقیاس ارزیابی مجدد می تواند به عنوان یک راهکار درمانی موثر در جهت بهبود کیفیت خواب دانشجویان موردتوجه قرار بگیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 104
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2670949 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!