بررسی اثرگذاری و رتبه بندی موانع بهره وری استان مازندران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

رشد اقتصادی، هرچند تنها معیار توسعه اقتصادی نمی باشد، ولی اهمیت آن همواره بیش از سایر شاخص های توسعه بوده است. افزایش تولید، بیان دیگری از رشد اقتصادی است. امروزه، بهره وری به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار بر شرایط اقتصادی کشورها مطرح است. چرا که بهبود بهره وری ضمن افزایش تولید ناخالص داخلی و رقابت پذیری کشورها موجبات افزایش رفاه عمومی را نیز فراهم می کند. هدف از انجام این پژوهش، بررسی اثرگذاری و رتبه بندی موانع بهره وری در زیربخش های کشاورزی و صنعت در استان مازندران می باشد.

مواد و روش ها

 به‎منظور بررسی موانع و آسیب های اثرگذار بر بهره وری در استان مازندران، 65 پرسشنامه توسط خبرگان و مدیران عالی رتبه دستگاه های اجرایی استان مازندران در تابستان 1401 تکمیل گردید. به منظور برآورد نتایج، از روش تحلیل سلسله مراتبی و نرم افزار Expert Choice و جهت بررسی اثر هرکدام از معیارها و زیرمعیارهای مربوطه بر سایر موانع از معادلات ساختاری و نرم افزار Smart PLS استفاده شد.

یافته ها

وزن نرمال شده به دست آمده از نتایج تحلیل سلسله مراتبی برای معیارهای موانع محیطی، موانع سازمانی و موانع فردی به‎ ترتیب، 1/00، 0/966 و 0/983 می باشد که بیشترین وزن مربوط به معیار موانع محیطی و کمترین وزن مربوط موانع سازمانی است. نتایج به دست آمده از تحلیل عاملی نشان داد که فرضیه موانع محیطی بر موانع فردی موثر است و فرضیه موانع سازمانی بر موانع محیطی تاثیر دارد، معنی دار است.

نتیجه گیری

نتایج تحلیل سلسله مراتبی نشان داد که پایین بودن مهارت های رهبری مدیران از زیرمعیارهای موانع فردی، فقدان سیستم مناسب ارزیابی عملکرد از زیرمعیارهای موانع سازمانی و اطلاعات ناقص عملکرد از زیرمعیارهای موانع محیطی، بالاترین اهمیت را در میان سایر زیرمعیارها دارند و از مهم ترین موانع و آسیب های اثرگذار بر بهره وری در استان مازندران می باشد. به‎طور کلی، بر طبق نتایج به دست آمده موانع محیطی از میان سه معیار مطرح شده، بالاترین اهمیت را از دیدگاه مقامات عالی رتبه سازمان های استان مازندران دارد؛ همین طور، براساس نتایج معادلات ساختاری، موانع محیطی بر موانع فردی و موانع سازمانی بر موانع محیطی موثر می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
68 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p2673942 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!