شناسایی و تحلیل چالش های شرکت ها، واحدها و هسته های فناور و دانش بنیان کشاورزی استان مازندران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

امروزه اقتصاد دانش بنیان تبدیل به موضوعی راهبردی و مهم در اقتصاد جوامع گوناگون و حوزه های مختلف از جمله کشاورزی شده است و دانش بنیان و فناورکردن کشاورزی به‎عنوان تامین کننده امنیت غذایی کشور حایز اهمیت است. در این بین شرکت های فناور و دانش بنیان به‎طور اعم و شرکت های دانش بنیان کشاورزی به‎طور اخص از جمله موسسه هایی هستند که به‎عنوان کارخانه تبدیل دانش به کالا/ خدمت فعالیت می کنند. با آنکه شرکت های دانش بنیان بخش کشاورزی عامل ایجاد اقتصاد دانشی پایدار و توسعه دانش بومی در بسیاری از کشورها هستند، اما این شرکت ها در ایران از لحاظ کمی و کیفی و در مسیر رشد و توسعه خود با چالش های و مشکلاتی مواجه هستند. از این رو، هدف این پژوهش شناسایی چالش های شرکت ها، واحدها و هسته های فناور و دانش بنیان کشاورزی استان مازندران بود.

مواد و روش ها

در این پژوهش از راهبرد استقرایی، داده های کیفی و تحلیل مضمون استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق را بنیان گذاران یا مدیران شرکت ها، واحدها و هسته های فناور و دانش بنیان کشاورزی مستقر در پارک علم و فناوری مازندران و مراکز رشد آن و مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری تشکیل دادند. به‎منظور جمع آوری داده ها با 20 نفر از آنها مصاحبه های عمیق و نیمه ساختارمند انجام شد و نمونه های آماری به طور هدفمند و به روش گلوله برفی انتخاب شدند و تا رسیدن به نقطه اشباع نظری ادامه یافتند. سپس با کمک نرم افزارATLAS. ti7.5  تحلیل و بررسی شدند. برای اعتبارسنجی تحلیل مضمون‏ها نیز از روش بررسی همکارانه استفاده شد.

یافته ها

نتایج حاصل151 مضمون پایه بود که با دسته بندی این مضامین و تلخیص آنها به اصول مجردتر مضامین سازمان دهنده حاصل شدند. سپس با نرم افزار ATLAS.ti7.5 ارتباط و نحوه اتصال مضامین ترسیم شد. مضامین اصلی در این تحقیق چالش های مرحله پیدایش ایده و تدوین طرح کسب وکار (S1)، چالش های مرحله تاسیس شرکت و استقرار در مرکز رشد یا پارک علم و فناوری (S2)، چالش های مرحله تحقیق و توسعه و تولید نمونه محصول (S3)، چالش های مرحله بازاریابی و معرفی محصول و شرکت (S4)، چالش های مرحله فروش و تثبیت بازار (S5)، چالش های مرحله توسعه بازارهای جدید (S6) و چالش های مرحله باقی ماندن در بازار و رقابت با سایرین (S7) بودند.

نتیجه گیری

پیشنهاد می شود که سیاست ها و برنامه ریزی ها قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان به دقت مورد بررسی و واکاوی قرار گیرند؛ به‎طوری که با این زیست بوم های فناورانه و نوآورانه مطابقت بیشتری یابند.

زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 93
لینک کوتاه:
magiran.com/p2673943 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!