مروری بر عوامل محیطی موثر در ایجاد اختلال نقص توجه- بیش فعالی از منظر سم شناسی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

اختلال کمبود توجه- بیش فعالی (ADHD) یکی از شایع ترین اختلالات روانی مزمن تشخیص داده شده در کودکان است.. شواهد روشنی وجود دارد که برخی از عوامل محیطی مانند قرارگرفتن مادر در معرض مواد شیمیایی در زمان بارداری، تولد زودرس، سموم محیطی، بیماری های مختلف مانند بیماری های باکتریایی و آنسفالیت به شدت با ADHD مرتبط هستند. هدف از این مطالعه بررسی عوامل محیطی تاثیرگذار بر ایجاد بیماری ADHD از منظر سم شناسی می باشد.

روش کار

در این مطالعه مروری- روایتی، مقالات مرتبط تا ژوین 2023 در پایگاه داده های مختلف ازجمله PubMed، Scopus،  Web of Science و Google Scholar با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط به زبان انگلیسی جستجو شد. تمام مقالات مرتبط در روند بررسی قرار گرفتند.

یافته ها

بررسی نشان داد عوامل سمی مختلفی مانند سیگار کشیدن، الکل، آفت کش ها، بیس فنول آ، مایکوتوکسین ها، فتالات ها، فلزات سنگین و افزودنی های غذایی در ایجاد ADHD تاثیر دارند و در مورد بسیاری از سموم نتایج مطالعات مختلف، متناقض است.

نتیجه گیری

این مرور کلی نقش مهمی را برای برخی از آلاینده های مورد بررسی در افزایش خطر ابتلا به علایم ADHD نشان می دهد. این عوامل می توانند فرآیندهای رشد عصبی و سیستم های انتقال دهنده عصبی را تحت تاثیر قرار دهند و در بروز علایم ADHD نقش داشته باشند. نتیجه گیری دقیق در مورد ارتباط بین برخی مواد شیمیایی و ADHD امکان پذیر نیست و بنابراین تحقیقات بیشتری برای شواهد قوی تر از ارتباط یا عدم وجود ارتباط بین قرارگرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص و این اختلال موردنیاز است.

زبان:
فارسی
صفحات:
1329 تا 1339
لینک کوتاه:
magiran.com/p2674275 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!