واکاوی ویژگی هنرمندان و آثار فروش رفته در دوره پانزدهم حراج تهران

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

حراج تهران از مهم ترین رویدادهای مرتبط با اقتصاد هنر ایران است. در این پژوهش جهت دست یابی به الگویی مناسب و کاربردی برای هنرمندان و سرمایه گذاران هنری، ویژگی های آثار و هنرمندانی که آثارشان در پانزدهمین دوره حراج تهران فروش رفته مورد واکاوی قرار گرفتند. این پژوهش بر اساس هدف، از نوع آماری-کاربردی بوده و به جهت روش انجام و تجزیه و تحلیل از نوع کمی است. با طبقه بندی داده ها که شامل 72 اثر از 56 هنرمند بود، 10 عامل اصلی بررسی شدند. این عوامل شامل سن، در قید حیات بودن، امضاء هنرمند، ابعاد، شکل، مواد، زمینه، سال تولید و سابقه پیشین اثر و قیمت فروش آن بر اساس تخمین برگزارکنندگان حراج است. نتیجه آن که اکثریت هنرمندان حراج تهران پیشکسوت اند و از میان 56 هنرمند، 29 نفر در قید حیات اند و 27 نفر فوت کرده اند. طبق آمار، 39 اثر از 72 اثر دارای سابقه پیشین حضور در حراجی های معتبر را داشته اند و یا در کتب معتبر به چاپ رسیده اند. ابعاد ایده آل آثار 50 الی 200 سانتی متر است و زمینه کاری غالب، بوم های پارچ ه ای و مستطیلی است. آثار رنگ و روغن و مواد ترکیبی بیشترین تعداد را دارند و آثار چند لته محدودند. هم چنین تمامی آثار دارای امضا هستند و 78% آثار در محدوده قیمت تخمین زده شده از سمت حراج تهران و 22% باقی مانده آن ها بالاتر از قیمت تخمین حراج فروخته شده اند.

زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 72
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2674709 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!