شبیه سازی دینامیک مولکولی برهمکنش ساخارین با پروتئین p53 انسانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

نقش شیرین کننده های مصنوعی در وقوع خطر سرطان در طی چند دهه گذشته به طور گسترده ای مورد بحث قرار گرفته است. لذا هدف از این مطالعه تعیین شبیه سازی دینامیک و مولکولی بر همکنش ساخارین (SA) با پروتیین p53 انسانی بود.

روش بررسی

 این مطالعه بیوانفورماتیک در سال 1402 انجام شد. بر همکنش SA و سدیم ساخارین (SSA) با پروموتر(راه انداز) ژن p53 انسانی (Pp53g) قبلا در سال 1399 در دو بخش نظری و تجربی چاپ شده است، اما در مطالعه حاضر، قابلیت اتصال و جایگاه اتصال لیگاند SA به عنوان یک شیرین کننده مصنوعی با پروتیین p53 انسانی (رسپتور) به عنوان سرکوبگر تومور به صورت نظری انجام شد. رزیجوهای اسیدآمینه های درگیر در برهمکنش، انرژی آزاد اتصال و ثابت اتصال تعیین شد. برای محاسبات برهمکنش مولکولی، از داکینگ مولکولی استفاده شد. اطلاعات دقیق تر در خصوص شیوه اتصال کمپلکس لیگاندرسپتور با شبیه سازی دینامیک مولکولی MD  به دست آمد. فایل ساختار و توپولوژی برای پروتیینp53 انسانی استخراج شده از پایگاه داده پروتیین بر اساس میدان نیروی AMBER 99 با برنامه GROMACS 5.3.1 ساخته شد. برنامه acpype/Antechamber با GAFF برای ایجاد فایل ساختار و توپولوژی لیگاند در شبیه سازی MD استفاده شد. این میدان نیرو با میدان نیروی  AMBER 99سازگار است. زمان شبیه سازی در حلال صریح 50 نانوثانیه برای کمپلکس پروتیین p53 با SA بود. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزارهای مختلف و مقایسه با نتایج مقالات مرتبط تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

 نتایج داکینگ مولکولی نشان داد که ترکیب SA به پروتیین p53 انسانی با انرژی اتصالی (پیوندی)، 55/4 -کیلوکالری بر مول و ثابت اتصال 18/462 میکرومولار اتصال یافت. یک پیوند پیوند هیدروژنی بین SA با اسیدآمینه Leu137 تشکیل شد. تغییرات کنفورماسیونی حاصل از شبیه سازی MD برای کمپلکس لیگاند  پروتیین نشان داد که SA می تواند از طریق دو پیوند هیدروژنی به His179 و Arg196 به عنوان اسید آمینه های کلیدی پروتیین p53 در ناحیه اتصال به DNA متصل شود. SA هم چنین می تواند در مجاورت اسید آمینه های اسید آمینه های Leu137، Ala138،His179 ، Asp184 و Met237 از طریق پیوندهای هیدروفوب قرار گیرد. مقادیر نمودارهای انحراف جذر میانگین مربعات (RMSD)، نوسان جذر میانگین مربعات (RMSF)، شعاع چرخش (Rg)، برای پروتیین p53 آزاد و در حضور لیگاند SA نشان از اتصال پایدار SA به پروتیین p53 دارد.

نتیجه گیری

 این مطالعه می تواند اطلاعات ارزشمندی را در مورد مکانیسم اتصال SA و پروتیین p53 انسانی به عنوان یک درشت مولکول در سطح مولکولی با جزییات ریز اتمی ارایه کند. نتایج این مطالعه می تواند در تعیین احتمال خطر بالقوه سرطان زایی این شیرین کننده با توجه به مصرف زیاد آن و طراحی و سنتز شیرین کننده های مصنوعی جدیدتر و ایمن تر مفید باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
815 تا 837
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2676377 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!