شناسایی جوامع فیتوپلانکتونی، وضعیت کیفیت آب و تغذیه گرایی در مخزن کارون 4

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

یکی از مشکلات عمده اکوسیستم های آبی، تغذیه گرایی یا غنی شدن آب از مواد مغذی است. در تحقیق حاضر که در سال 1398 در مخزن کارون 4 در دو فصل بهار و تابستان انجام شد، جوامع فیتوپلانکتون بررسی شد.

مواد و روش ها

مقدار کلروفیل آ و 19 پارامتر فیزیکوشیمیایی آب در 26 ایستگاه در سطح مخزن اندازه گیری و تحلیل شد. تحلیل های آماری داده ها در نرم افزار SPSS انجام شد. به منظور بررسی شاخص های زیستی از دو شاخص سیمپسون و شانون- وینر و برای تعیین وضعیت تروفی دریاچه از شاخص وضعیت تغذیه گرایی (TSI)استفاده گردید.

یافته ها

از بین 35 جنس شناسایی شده، جمعیت های فیتوپلانکتونی اغلب به جنس های Nephrocitium، Oonephris، Peridinium، Pyrophacus، Dinobryon، Cyclotella، Diatoma و Chlorella تعلق داشتند. هم چنین تعداد جمعیت ها در فصل تابستان بیشتر از بهار بود. شاخص های تنوع زیستی سیمپسون و شانون-وینر نیز به ترتیب برابر با 031/0± 835/0 و 174/0±010/2 در بهار و 041/0±819/0 و 212/0± 028/2 در تابستان به دست آمدند. وضعیت تغذیه گرایی در دریاچه مورد مطالعه با توجه به شاخص TSI در دامنه یوتروفیک (50-75) قرار داشت. تحلیل مولفه های اصلی نشان داد که در فصل بهار 6 مولفه با 847/80 درصد و در تابستان 8 مولفه با 287/83 درصد از تغییرات در تحلیل باقی مانده بودند.

نتیجه گیری

نتایج نشان داد که وضعیت مخزن کارون 4 به عنوان یک منبع آبی مهم در ایران در وضعیت یوتروف قرار دارد. این امر ممکن است به دلیل افزایش دما در فصل بهار و تابستان، رشد جمعیت های فیتوپلانکتونی و افزایش مقدار یون ها ناشی از ورود فاضلاب های صنعتی و کشاورزی باشد که به وضعیت یوتروف در مخزن منجر می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
433 تا 452
لینک کوتاه:
magiran.com/p2676555 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!