بررسی امکان انتقال ایمنی از طریق آغوز و تغییر ترکیبات آغوز در گوسفندان دنبهدار تحت تاثیر محدودیت خوراک در دوران قبل از زایمان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زمینه مطالعاتی: 

آغوز به ‎دلیل وجود مواد مغذی و عوامل ایمنی‎زا، در توانایی انتقال ایمنی به نوزاد نشخوارکنندگان حایز اهمیت می‎باشد.

هدف

به منظور بررسی تاثیر محدودیت خوراکی در دوره انتقال بر روند تغییر ترکیبات آغوز و همچنین برای ارزیابی امکان انتقال ایمنی از طریق آغوز با استفاده از دستگاه رفرکتومتر دیجیتال این آزمایش انجام شد.

روش کار

از تعداد 20 راس میش آبستن (لری- بختیاری و ترکی- قشقایی) دنبه‎دار در دو گروه شاهد (10n=) و محدودیت خوراکی (10n =) استفاده شد. پس از سازگاری، در دوره پیش از زایش (5- تا 1-)حیوانات گروه شاهد با 100 درصد و گروه محدودیت در همین بازه طی هفته های اول تا پنجم مطالعه به ترتیب و به صورت هفتگی با 100، 50، 65، 80، و 100 درصد جیره پیشنهادی تغذیه شدند. بعد از زایمان نیز همین برنامه تغذیه‎ای تکرار گردید. نمونه خون میش‎ها به صورت هفتگی در طول دوره آزمایش و نمونه ‎های آغوز و خون بره‎ها در زمان های صفر (روز زایمان)، 1، 12، 24، 36، 48 و 72 ساعت پس از زایمان گرفته شد. درصد بریکس تمام نمونه ‏ها و همچنین ترکیبات اصلی آغوز اندازه ‎گیری شد. داد ه‎ها با استفاده از رویه Mixed Model نرم افزار SAS ارزیابی شدند.

نتایج

محدودیت خوراکی موجب کاهش درصد بریکس خون میش‎ها نسبت به گروه شاهد شد(05/0>P). بین درصد بریکس خون بره‎ها تفاوت معنی داری در دو گروه مورد آزمایش مشاهده نشد (05/0<P). روند تغییر چربی آغوز در هر دو گروه بدون تغییر بود (05/0<P). درصد لاکتوز، پروتیین، مواد جامد بدون چربی و چگالی آغوز در ابتدای زایمان بالا ولی در هر دو گروه از ساعت 12 روند کاهشی را آغاز کرد (05/0>P).

نتیجه گیری کلی: 

روند تغییر ترکیبات آغوز و مقدار بریکس در گوسفندان دنبه‎دار با دیگر دام‏ها متفاوت بوده و به نظر می رسد دام‎ها در تلاش هستند که در حداقل زمان ممکن مواد مورد نیاز را از طریق آغوز به نوزادان خود انتقال دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
99 تا 113
لینک کوتاه:
magiran.com/p2677798 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!