تاثیر کاربرد خاکی کودهای آلی و محلول پاشی با محرک های رشدی بر رشد و شاخص های فیزیولوژیکی گیاه شاهی (.Lepidium sativum L)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

به منظور بررسی تاثیر کاربرد کودهای ورمی کمپوست و مرغی (صفر، 5 و 10 تن در هکتار) و محلول پاشی با کود دوبوژن و عصاره جلبک (Ascophyllum nodosum) (صفر، 2 و 4 میلی لیتر در لیتر) بر رشد و برخی صفات فیزیولوژیکی شاهی (.Lepidium sativum L)، آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در مزرعه تحقیقاتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان اجرا شد. محتوای نیتروژن کل، نیترات، مواد جامد محلول کل، اسید آسکوربیک، فلاونویید و فنول کل تحت تاثیر اثرات متقابل تیمارهای آزمایشی قرار گرفت. بالاترین تجمع نیتروژن و نیترات در تیمارهای 10 تن در هکتار کود مرغی با محلول پاشی 2 و 4 میلی لیتر در لیتر کود دوبوژن حاصل شد. تیمارهای 10 تن در هکتار کود ورمی کمپوست با کاربرد 2 و 4 میلی لیتر در لیتر عصاره جلبک موجب افزایش محتوای مواد جامد محلول و فنول کل شد. محتوای اسید آسکوربیک تحت تاثیر تیمار 10 تن در هکتار ورمی کمپوست با محلول پاشی 4 میلی لیتر در لیتر عصاره جلبک قرار گرفت. وزن خشک گیاه، ارتفاع و محتوای کلروفیل تحت تاثیر اثرات ساده تیمارهای آزمایشی قرار گرفت. تیمارهای 10 تن در هکتار کود ورمی کمپوست و مرغی موجب افزایش وزن خشک و محتوای کلروفیل شاهی شد. محتوای کلروفیل، فسفر و منیزیم در اثر محلول پاشی با 2 و 4 میلی لیتر در لیتر عصاره جلبک افزایش یافت. بطور کلی کاربرد کود ورمی کمپوست به مقدار 10 تن در هکتار و محلول پاشی با عصاره جلبک تاثیر مثبتی بر رشد و صفات فیزیولوژیکی شاهی داشت. استفاده از کودهای آلی و عصاره جلبک می تواند روش مناسبی برای تولید سالم و پایدار سبزی ها باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
122 تا 135
لینک کوتاه:
magiran.com/p2678649 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!