ارزیابی اثر یک مداخله مبتنی بر الگوی پرسید - پروسید بر ارتقاء مدیریت قاعدگی در دختران نوجوان کرمانشاه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

با توجه به اهمیت سلامت جنسی زنان، نقش مدیریت قاعدگی نوجوانان آشکار است. بر اساس شواهد دختران نوجوان در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله ایران مدیریت قاعدگی خوبی ندارند. لذا این پژوهش با هدف تعیین اثر اجرای یک برنامه ارتقاء سلامت با استفاده از الگو پرسید-پروسید در دختران نوجوان دبیرستانی کرمانشاه انجام شد.

مواد و روش ها

این مطالعه، یک مطالعه نیمه تجربی بدون گروه کنترل است که در سال 1400 تا 1401 در شهر کرمانشاه انجام شد. در این مطالعه ابتدا نیازسنجی با شرکت 300 نفر، دختر نوجوان دبیرستانی به صورت تصادفی دو مرحله ای انجام شد و ابزار جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه بود. سپس متناسب با نتایج نیازسنجی، مداخله آموزشی با حجم نمونه 80 نفر، دختر دبیرستانی که به صورت تصادفی دو مرحله ای انتخاب شدند، مورد ارزیابی قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته روا و پایا بر اساس الگو ی پرسید-پروسید بود و قبل، بعد و دو ماه بعد از مداخله توسط دانش آموزان تکمیل شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه22 و آزمون فریدمن تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها

نتایج نیاز سنجی نشان داد که میانگین نمره آگاهی دانش آموزان (میانگین ± انحراف معیار) برابر 3/9± 7/06، نمره نگرش برابر8/33 ± 33/16 و نمره خودکارآمدی برابر 9/44 ± 32/28 بود. نتایج مقایسه ای نشان داد که میانگین و میانه عوامل مستعدکننده، عوامل قادرکننده و عوامل تقویت کننده (0/001>p) از نظر آماری در سه مقطع (قبل، بعد و دو ماه بعد از مداخله) تفاوت معنا داری دارد.

نتیجه گیری

نتایج به دست آمده از این مطالعه، نشان دهنده تاثیر مثبت برنامه آموزشی براساس الگوی پرسید-پروسید و اجزای آن (عوامل مستعدکننده، عوامل قادر کننده و عوامل تقویت کننده) بر مدیریت قاعدگی دختران نوجوان است.

زبان:
فارسی
صفحات:
393 تا 403
لینک کوتاه:
magiran.com/p2678847 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!