ارزیابی محتوای آموزش مجازی پزشکی عمومی درپاندمی کووید19

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با توجه به اهمیت و گستردگی بالای آموزش مجازی در دوران شیوع ناگهانی کووید-19، این مطالعه قصد دارد به بررسی و توصیف محتوای آموزش مجازی دوره مقدمات بالینی پزشکی عمومی در سامانه نوید بپردازد.

روش

این مطالعه از نوع توصیفی در سال تحصیلی 1400-1399 در دانشکده پزشکی اصفهان انجام شد. جامعه آماری، شامل محتواهای بارگذاری شده در سامانه نوید (نرم افزار ویژه یادگیری دانشگاهی) در دوره مقدمات بالینی پزشکی عمومی به صورت تمام شماری بود. ابزار مطالعه، چک لیست محقق ساخته شامل 16 مولفه که محتواها را در دو حیطه کیفیت فنی و راهبردهای آموزشی می سنجید. داده ها به تفکیک هر محتوا وارد نرم افزار اکسل شد و به صورت کیفی با تعداد و درصد گزارش گردید.

نتایج

آموزش ها به دلیل هم زمانی با پاندمی کرونا، 100 درصد به صورت مجازی بود. تعداد 7740اسلاید طی 178جلسه در 12بسته آموزشی ازنظر محتوا در دوره مقدمات بالینی، بررسی شد. اغلب محتوا به صورت غیرهمزمان (2/97 درصد) در قالب پاورپوینت دارای صدا (3/98درصد)، و با کیفیت مناسب صدا (4/88 درصد) و تصویر (100درصد) در سامانه نوید بارگذاری گردیده بود. پرتکرارترین چالش درمجموع بسته ها ازنظر راهبردهای آموزشی به ترتیب مربوط به مولفه های اسلاید طرح پرسش (4درصد)، نتیجه گیری (3/6درصد) و هدف (1/12درصد) محاسبه شد.

نتیجه گیری

در دسترس بودن فایل ها در سامانه نوید، فرصت ارزشیابی محتوا را به شکل منحصربه فردی برای اولین بار فراهم نمود. محتوای آموزشی، یکی از بنیان های اساسی سیستم های آموزشی مجازی است و کار اصلی آموزش را به دوش می کشد. علیرغم توسعه صوری دروس الکترونیکی در دوران کرونا، در بسیاری از موارد هم چنان محتوای آموزشی به صورت غیرتعاملی و غیرهمزمان در دسترس یادگیرندگان قرار می گیرد. ازآنجاکه پیش بینی می شود حتی بعد از پاندمی، این نوع آموزش در کنار آموزش حضوری تداوم داشته باشد، بنابراین بهینه سازی محتوا ضروری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
125 تا 134
لینک کوتاه:
magiran.com/p2679742 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!