تحلیل محتوای طرح های جشنواره جابربن حیان و فرصت های متنوع یادگیری از حیث تاکید بر ساحت تعلیم و تربیت زیستی مبانی نظری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
جشنواره علمی و پژوهشی دانش آموزی جابربن حیان و فرصت های متنوع یادگیری، به قصد افزایش روحیه خلاقیت، نوآوری، اکتشاف، کار فردی و گروهی، پژوهش گری و علم آموزی می باشد. هدف پژوهش، تحلیل محتوایی طرح های این جشنواره از حیث توجه به ساحت تعلیم و تربیت زیستی مطابق با مبانی نظری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در منطقه موسیان، استان ایلام در سال تحصیلی 1402-1401می باشد. ساحت تعلیم و تربیت زیستی در مبانی نظری سند تحول بنیادین، اشاره بر درک ویژگی ها و نیازهای زیستی، تلاش پیوسته جهت حفظ و ارتقای سلامت، بهداشت و ایمنی، بصیرت نسبت به سبک زندگی انتخاب شده و حفاظت از محیط زیست و احترام به طبیعت دارد. این پژوهش به روش تحلیل محتوا و به شکل برآورد پدیده ها در متن داده ها و به شکل سرشماری استفاده شده است. نتایج نشان داد که از کل 103 طرح در قسمت جابربن حیان  (پروژه های علمی)، 63 طرح به ساحت تعلیم و تربیت زیستی اشاره کرده بودند و بیشترین فراوانی مربوط به پروژه جمع آوری نمونه ها و طبقه بندی و مربوط به شناخت انواع حیوانات اهلی و وحشی و بعد به ترتیب: انواع مسایل بهداشت و سلامت، انواع گیاهان و دانه ها ، انواع آلودگی های محیطی و انواع سنگ ها پرداخته شد. در قسمت طرح های فرصت های متنوع یادگیری هم از مجموع 35 فرصت یادگیری، 5 فرصت به ساحت تعلیم و تربیت زیستی پرداخته بودند که بیشترین فراوانی مربوط به کاشت انواع سبزی های خوردنی، کاشت انواع گل و گیاه زینتی و پرورش انواع پرندگان خانگی را شامل شد. در پایان مشخص شد که در طرح های جشنواره مذکور، هم در بخش جابربن حیان و هم فرصت های متنوع یادگیری با توجه به تعداد طرح ها، تاکید خوبی به ساحت تعلیم و تربیت زیستی شده بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p2681382 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!