پردازش سیگنال های EEG دو گروه حافظان و غیرحافظان متون طولانی در دو فاز رمزگذاری و بازیابی حافظه دیداری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

هدف اصلی این پ‍ژوهش بررسی و آنالیز تغییرات باندهای فرکانسی مختلف سیگنال های مغزی در بین دو گروه حافظین و غیر حافظین قرآن است.این تحقیق بر اجرای آزمون های حافظه دیداری با استفاده از نرم افزار کنتب با تاکید بر انتخاب کانال های ویژگی بهینه و استفاده از طبقه بندی کننده های مختلف تمرکز دارد.

مواد و روش ها

ابتدا سیگنال های مغزی از 15 حافظ قرآن و 15 غیر حافظ قرآن در طول اجرای آزمون های تطبیق تاخیری با نمونه، یادگیری جفت های متداعی و حافظه تشخیص فضایی، آزمون حافظه تصویری نرم افزار کنتب ثبت شد. به دنبال پیش پردازش مناسب، ویژگی های غیر خطی مانند مشخصه لیاپانوف، بعد همبستگی،آنتروپی و پارامترهای تحلیل نوسانات روند زدایی شده استخراج شد،انتخاب کانال های مربوطه با استفاده از روش های آزمون t، الگوریتم ژنتیک، جستجوی مستقیم ترتیبی انجام شد،طبقه بندی کننده ها شامل استفاده از پرسپترون چند لایه، ماشین بردار پشتیبان و الگوریتم های ساده بیز بودند.

یافته ها

کانال های بهینه انتخاب شده عمدتا نواحی پیشانی،پس سری و اکسی پیتال مرتبط با شبکه توجه و حافظه دیداری حافظه قرآن بود، در بیشتر موارد میانگین توان مولفه های فرکانس پایین در سیگنال های مغزی در حافظان قرآن بیشتر از غیر حافظان بود. شبکه عصبی پرسپترون چند لایه با استفاده از کانال های بیهنه انتخاب شده به کمک روش الگوریتم ژنتیک بین دو گروه حافظان و غیر حافظان قرآن دارای بالاترین صحت با درصد 79/94 می باشد.

نتیجه گیری

تجزیه و تحلیل داده های مغزی نشان داد که نسبت توان مولفه های فرکانس پایین به بالا و نسبت توان باندهای تتا به بتا نشان دهنده افزایش آرامش و صبر در بین دو گروه حافظان و غیر حافظان در طول دوره بازیابی حافظه تصویری است، این افزایش تمرکز و توجه، منجر به درصد پاسخ های صحیح و افزایش زمان واکنش در گروه حافظین در حین اجرای حافظه تصویری با استفاده از نرم افزار کنتب شد، در روش شبکه عصبی پرسپترون چند لایه با استفاده از ویژگی های انتخاب شده توسط روش الگوریتم ژنتیک، به ویژه آنتروپی نمونه و تقریبی در باندهای فرعی A5 و D در نواحی اکسی پیتال،پس سری و مرکزی به درصد صحت بالاتری در حین اجرای آزمون DMS دست یافتیم.

زبان:
فارسی
صفحات:
62 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p2682943 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!