تحلیل کارآمدی راهبردهای سیاست خارجی ایران در ترکمنستان و تاجیکستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

ایران دارای پیوندهای تاریخی و اقتصادی نزدیک با آسیای مرکزی است که پایه ای قوی برای ایجاد روابط با یکدیگر فراهم می کند. موقعیت جغرافیایی کشورهای آسیای مرکزی باعث ایجاد زمینه های همکاری با ایران می شود. جمهوری اسلامی ایران به طور فزاینده ای به دنبال تعامل در منطقه آسیای مرکزی برای تامین منافع ملی خود و تنوع بخشیدن به اقتصاد خود و همچنین جلوگیری از انزوای جهانی حاصل از تحریم های بین المللی بوده است. در سال های اخیر ایران و تاجیکستان همکاری ها و پروژه های فرهنگی و علمی متقابل خود را افزایش داده اند که بیشتر این فعالیت ها در تاجیکستان انجام شده است. ایران و ترکمنستان نیز بعد از استقلال اقدام به برقراری روابط دوجانبه نموده اند. ایران از سیاست خارجی «بی طرفی» ترکمنستان و نگرش های مردد آن نسبت به کشورهای مستقل مشترک المنافع، دفاع نموده است. پژوهش حاضر به استفاده از رویکرد توصیفی-تحلیلی به دنبال پاسخ به این سوال است که استراتژی های سیاست خارجی ایران در این دو جمهوری کدامند؟ آیا استراتژی ها کارآمدی لازم جهت تامین منافع ملی ایران در این دو کشور را دارا بوده است یا خیر؟ یافته های پژوهش نشان می دهد که با تحلیل پیشران های سیاسی موثر در روابط طرفین، سیاست خارجی ایران در دو کشور تاجیکستان و ترکمنستان در تطابق به پتانسیل های دوجانبه نبوده است و تنها در دو سال اخیر با اتخاذ سیاست خارجی نگاه به شرق روابط طرفین آهنگ توسعه در پیش گرفته است.

زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 76
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2684155 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!