لزوم طراحی و راه اندازی سامانه ارایه چارتها و اطلاعات مکانی دریایی (وب سرویس دریایی بومی) به منظور اشراف اطلاعات مکانی در حوزه دریایی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بیش از 70 درصد سطح کره زمین را آب فراگرفته است. حمل ونقل دریایی عمده ترین وسیله جابه جایی کالا و مواد اولیه موردنیاز اقتصاد کشورهای دریایی است. در حال حاضر بیش از 85 درصد تبادل تجاری کشور ما از طریق دریا انجام می شود. هیدروگرافی به عنوان کلید توسعه زیرساخت کشورهای ساحلی قلمداد میگردد.عدم وجود منابع ارایه اطلاعات مکانی دریایی دقیق، قابل اطمینان، در دسترس عموم، تحت شبکه و به روز برای کاربران دریایی کشور مشکلات فراوانی به وجود آورده است که علاوه بر خطرات ناوبری، استفاده از نرم افزارها و یا اپلیکیشن های موبایلی خارجی که بعضا ایران را مورد تحریم قرار داده اند، توسط دریانوردان ایرانی می باشد که مشکلات خاص امنیتی را به همراه خواهد داشت.تولید و انتشار چارت های دریایی مهمترین زیرساخت دانش هیدروگرافی است. ایجاد یک سامانه بومی و جامع جهت ارایه و نمایش لحظه ای چارتهای دریایی به روز در بستر وب یک ضرورت اجتناب ناپذیر جهت توسعه ساحلی، فراساحلی و رصد جغرافیایی دریایی می باشد.راه اندازی این سامانه از آنجا حیاتی است که با ارایه یک سرویس دقیق، به روز و کاربردی می توان کلیه اطلاعات ناوبری اعم از چارتهای دریایی با مقیاس مناسب، اطلاعات هواشناسی، شناسه های سنجش از دور دریایی، ترددهای دریایی و غیره را ثبت و پایش نمود و این نشانگر آن است که به مراتب دقیق تر می توان در راستای ایجاد اشراف اطلاعات مکانی در حوزه دریایی اقدام کرد و تا جای ممکن دسترسی سایر کشورها به اطلاعات دریایی مرزهای آبی را کاهش داد و از تبعات مختلف آن جلوگیری کرد.در این پژوهش ضرورت و ایجاد یک سامانه تحت شبکه جهت ارایه اطلاعات دقیق، به روز و معتبر مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p2685190 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!