بررسی میزان تمایل به کار با سالمندان و عوامل مرتبط با آن در بین دانشجویان دندانپزشکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

باتوجه به افزایش جمعیت سالمندان و نیاز به ارتقا سلامت و کیفیت زندگی آنان‏، تقاضای خدمات اجتماعی و مراقبت‏های بهداشتی افزایش یافته است. مطالعه‏ حاضر باهدف بررسی میزان تمایل به کار با سالمندان و عوامل مرتبط با آن در بین دانشجویان دندانپزشکی انجام شد. 

مواد و روش ها

مطالعه‏ حاضر از توصیفی تحلیلی است و باهدف بررسی میزان تمایل به کار با سالمندان در بین دانشجویان دندانپزشکی در سال 1400 انجام شد. جامعه‏ موردمطالعه کلیه‏ دانشجویان دختر و پسر رشته‏ دندانپزشکی دانشگاه  علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران بدون محدودیت سنی بودند که 287 نفر از دانشجویان دندانپزشکی به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. از پرسش نامه‏ تمایل به کار با افراد سالمند که شامل 20 گویه در 4 بعد می باشد برای جمع آوری داده استفاده شد. داده‏های موردنظر به علت همه گیری کووید-19 از طریق ارسال پرسش نامه به صورت آنلاین (غیرحضوری) جمع آوری شدند و با استفاده از نرم افزار ‏SPSS نسخه 23 و با استفاده از آزمون تی مستقل، رگرسیون خطی چندگانه و واریانس یک طرفه تجزیه وتحلیل شدند. 

یافته ها

میانگین سن دانشجویان شرکت کننده در تحقیق (3/807±23/9) بود و میانگین نمره تمایل به کار با سالمندان در بین دانشجویان دندانپزشکی (13/004±51/69) به دست آمد. مطابق یافته های این پژوهش، تمایل به کار با سالمندان در بین دانشجویان ترم های مختلف دندانپزشکی در سطح مطلوبی قرار ندارد و نیز گذراندن واحد درسی سالمند شناسی تاثیری در افزایش تمایل کار با سالمندان نداشته است (P>0/05). همچنین تجربه کار با سالمندان، بازدید از مراکز نگهداری و مراکز توان بخشی سالمندان و شرکت در کنفرانس ها وکارگاه ها با موضوع سالمندی، همکاری های داوطلبانه با خیریه ها به طور معناداری تمایل به کار با سالمندان را در بین دانشجویان افزایش می دهد (P>0/001). 

نتیجه گیری

نتایج مطالعه‏ حاضر نشان داد میزان تمایل به کار با سالمندان در بین دانشجویان دندانپزشکی در حد مطلوب نیست. همچنین دانشجویانی که تجربه کار با سالمند و یا تجربه بازدید از مراکز نگهداری از سالمندان داشتند و یا در کارگاه یا همایش های مربوط به حوزه سالمندی شرکت کرده بودند، تمایل بیشتری به کار با سالمندان داشتند. بنابراین طراحی واحدهای درسی و دادن آموزش به دانشجویان در دوران تحصیل و برگزاری دوره‏های بازآموزی و همایش‏ها با موضوعات سالمندی می‏تواند نقش بسیار موثری در افزایش تمایل آن ها به کار با سالمندان داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
620 تا 631
لینک کوتاه:
magiran.com/p2685454 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!