تاثیر منبع گرده بر دینامیک لوله گرده و تشکیل میوه در دو ژنوتیپ امیدبخش بادام

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این مطالعه، آزمایش گرده افشانی در گونه های بادام با بررسی رشد لوله گرده در مادگی با استفاده ازمیکروسکوپ فلورسانس و میزان تشکیل میوه در گرده افشانی کنترل شده در مزرعه انجام شد. این گونه ها شامل دو ژنوتیپ جدید بادام KD13 و K11-8 به عنوان گیرنده گرده و دو رقم بادام خودسازگار (Tuono) و خود ناسازگار (D5)، یک رقم هلو به نام یزدی و GN15 (هیبرید بین بادام و هلو) به عنوان گرده دهنده بودند. این آزمایش در باغ بادام با درختان شش ساله در ایستگاه تحقیقات باغبانی کمال شهر کرج انجام شد. نتایج حاصل از جوانه زنی دانه گرده در شرایط آزمایشگاهی تفاوت معنی داری را بین منابع گرده دهنده نشان داد. میانگین درصد جوانه زنی گرده در ارقام و ژنوتیپ ها بین 45 تا 86 درصد متغیر بود. بین تلاقی های مختلف، از نظر میزان نفوذ لوله گرده در قسمت های مختلف خامه گل تفاوت معنی داری دیده شد. نتایج نشان داد که تلاقی   D5 (خود ناسازگار) × KD13 با 9.6% درصد و D5 (خود ناسازگار) × K11-8 با 7.63% یشترین درصد نفوذ لوله گرده به پایه خامه را داشتند، در حالی که درصد متوسط لوله گرده وارد شده به پایه خامه گل در تلاقی KD13 × Tuono و K11-8 × Tuono به ترتیب 1 و 2.12 درصد بود. نود روز پس از گرده افشانی، تلاقی های KD13 × D5 و K11-8 × D5 بیشترین درصد تشکیل میوه (به ترتیب 48.90 و 42.45 درصد) را نسبت به سایر گرده دهنده ها نشان دادند.  در این تحقیق مشخص شد که تشکیل میوه عمدتا تحت تاثیر نوع گرده است و بنابراین منبع گرده نقش تعیین کننده ای در تشکیل میوه نهایی دارد. در نتیجه، انتخاب منبع گرده مناسب در برنامه های اصلاحی پیش ازتوصیه کشت ارقام جدید بادام حایز اهمیت می باشد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
169 تا 179
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2685719 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!