سنتز نقاط کوانتومی کربنی از منابع طبیعی برگ اسفناج و کیتوسان: بررسی کاربرد آن ها در تصویربرداری زیستی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

کربن دات ها (CDs) یکی از مهم ترین نانوذرات فلورسانس هستند که معمولا قطر کمتر از 10نانومتر دارند ویژگی های این نانوذرات شامل زیست سازگاری بالا، سمیت کم و بی اثری شیمیایی، پایداری نشر نور است این نانوذرات در حوزه های مختلف زیست شناسی شامل حسگر های زیستی، انتقال دارو و تصویربرداری کاربرد دارند.

هدف

در این پژوهش هدف ساخت و بررسی ویژگی ها و زیست سازگاری و قابلیت تصویربرداری CDs سنتز شده از برگ گیاه اسفناج و کیتوسان به روش هیدروترمال است.

مواد و روش

در این مطالعه تجربی سنتز CDs از برگ گیاه اسفناج و کیتوسان به روش هیدروترمال سنتز شد و سپس نشر نانوذرات توسط ناحیه UV مشاهده گشت؛ حداکثر میزان جذب و نشر به دست آمد و همچنین اندازه و نوع بار نانوذرات توسط دستگاه DLS مشخص شد. زنده مانی سلول های HEK-293T توسط غلظت های مختلف نانوذرات مورد ارزیابی قرار گرفت.پس از سنتز و مشخصه یابی CDs های سنتز شده عدم سمیت آن بر روی سلول های HEK-293T با روش MTT بررسی شد. همچنین نفوذ نانوذرات به سلول و امکان رنگ آمیزی سلول توسط CDs توسط دستگاه سایتیشن سنجیده شد.

نتایج

CDs های سنتز شده با عصاره اسفناج و کیتوسان به ترتیب دارای نشر در محدوده قرمز و آبی بودند؛ بیشینه طول موج نشر نانوذرات سنتز شده از اسفناج در طول موج 670 نانومتر مشاهده شد که این طول موج جهت تصویربرداری از سلول بسیار مطلوب است. همچنین هر دو نانوذره دارای زیست سازگاری هستند و می توانند بدون اثر سمیت سلول HEK-293T را رنگ آمیزی کنند. CDs های سنتز شده با استفاده از کیتوسان به دلیل بار سطحی مثبت برای کاربردهای آینده ژن رسانی مناسب می باشند.

نتیجه گیری

CDs های سنتز شده با عصاره اسفناج و کیتوسان دارای نشر در ناحیه مریی هستند و می توانند به عنوان نانوذرات سازگار با سلول، سلول ها را رنگ نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p2686193 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!