مقایسه نتایج تست چالش غذایی باز در کودکان آلرژیک با تست پریک مثبت به شیر گاو، تخم مرغ و گندم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

با توجه به ضرورت انجام تست چالش غذایی در موارد مشکوک به آلرژی غذایی، هدف از انجام این مطالعه بررسی نتایج تست چالش غذایی باز در کودکان مبتلابه آلرژی و مقایسه نتایج آن با تست پریک آن ها بود.

مواد و روش ها

در این مطالعه توصیفی-مقطعی گذشته نگر، پرونده 63 کودک آلرژیک با تست پوستی پریک مثبت به شیر گاو، تخم مرغ یا گندم مراجعه کننده به کلینیک فوق تخصصی آلرژی و ایمونولوژی در شهرستان کاشان موردبررسی قرار گرفتند. پس از مثبت شدن تست پریک برای آلرژن های موردمطالعه، بیمار تحت رژیم محدودیت کامل مصرف آلرژن به مدت 3 ماه قرار گرفت. پس از 3 ماه با مراجعه بیماران به کلینیک، تست چالش غذایی باز طبق پروتکل برای آن ها انجام شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و ‏آمار استنباطی (آزمون کای اسکویر جهت بررسی ارتباط نوع پاسخ ایجادشده در تست چالش غذایی باز با متغیرهای کیفی) مورد ‏تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. ‏

یافته ها

میانگین سنی کودکان موردمطالعه 3/14±6/46 سال و بیش از نیمی از آن ها دختر بودند. بیشتر کودکان نسبت به شیر (54%) آلرژی داشتند. 25/4 درصد کودکان آلرژیک، نسبت به تست چالش غذایی باز پاسخ منفی دادند. به ترتیب 26/5، 29/4 و 16/7 درصد کودکانی که نسبت به شیر گاو، تخم مرغ و یا گندم آلرژی داشتند، نسبت به تست چالش غذایی باز پاسخ منفی دادند که این اختلاف ها ازنظر آماری معنادار نبود. در هر سه گروه آلرژن غذایی، علایم پوستی- مخاطی شایع ترین نتیجه پاسخ مثبت به تست چالش غذایی باز بود.

نتیجه گیری

نتایج تست چالش غذایی باز در کودکان با تست پریک مثبت به شیر گاو، تخم مرغ یا گندم، بیانگر میزان شکست نسبتا بالای تست چالش غذایی باز در کودکان بود. توصیه می شود که در ارزیابی این بیماران حساسیت های غذایی موردتوجه قرارگرفته و پس از اثبات آن با روش های موجود؛ جلوگیری از برخورد مجدد با آلرژن ها و رعایت نکات ایمنی در برخورد با آلرژن ها امری ضروری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
76 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p2691762 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!