جداسازی و شناسایی مولکولی سویه های بومی باسیلوس دارای پتانسیل تقویت رشد گیاهان از خاک مناطق اطراف تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

هدف این پژوهش جداسازی و شناسایی مولکولی سویه های بومی باسیلوس دارای پتانسیل تقویت رشد گیاهان از خاک مناطق اطراف تهران بود.

مواد و روش‏‏ها:

 به این منظور از ریشه گیاه مناطق ریزوسفر و ریزوپلن مزارع اطراف تهران نمونه برداری شد و باسیلوس های تثبیت کننده ازت جداسازی شدند. در ادامه ویژگی های تحریک کننده رشد شامل انحلال فسفات، تولید ایندول استیک اسید، آمونیاک، فعالیت ضدقارچی، ACC دآمینازی، تولید سیدروفور و سیانید هیدروژن بررسی شدند؛ درنهایت، روابط فیلوژنتیک سویه ها با استفاده از توالی یابی ژن 16S rDNA تعیین شد.

نتایج

در این تحقیق از 8 باکتری باسیلوس غربالگری شده دارای ژن nifH، 5 سویه باسیلوس جدا شدند که بالاترین ویژگی های تحریک رشد گیاه را نشان دادند. پس از 48 ساعت انکوباسیون در محیط کشت NFB باسیلوس سویه S6 بیشترین میزان رشد (CFU/ mL 2e 2/9) و سویه های باسیلوس S2، S4 و S7 کمترین توانایی رشد را بین باسیلوس های جداسازی شده داشتند. بیشترین میزان توانایی انحلال فسفات در سویه های (3/278 میکروگرم بر میلی لیتر) باسیلوس S3 و (6/279 میکروگرم بر میلی لیتر) باسیلوس S8 مشاهده شد؛ درحالی که سویه (6/44 میکروگرم بر میلی لیتر) باسیلوس S5 دارای کمترین مقدار توانایی انحلال فسفات بود (01/0<p). بیشترین میزان ایندول استیک اسید توسط سویه S3 و برابر با 687/9 میکروگرم بر میلی لیتر بود؛ درحالی که کمترین میزان تولید ایندول استیک اسید در سویه باسیلوس S1 و برابر با 814/3 میکروگرم بر میلی لیتر گزارش شد. همه سویه ها به جز سویه S5، توانایی رشد در محیط حاوی 1-آمینوسیکلوپروپان-1 ازطریق فعالیت ACC دآمینازی را داشتند. سویه ها اثر مهارکنندگی رشد علیه سویه های قارچی داشتند، به میزان بیش از 70 درصد بودند و همه سویه ها به جز S3 سیدروفور تولید کردند.

بحث و نتیجه‏ گیری: 

با توجه نتایج به دست آمده، به نظر می رسد بتوان سویه های بومی جداسازی شده در این تحقیق را از نظر استفاده در تولید کودهای زیستی به طور تکمیلی مطالعه کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p2693217 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!