یک دوره تمرین مقاومتی و استقامتی همراه با مصرف اورسولیک اسید بر سطوح فتوئین-A و B بافت کبدی رت های نر سالمند دیابتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

فتویین A- و B هپاتوکاین های هستند که با دیابت نوع دو ارتباط دارند. هدف پژوهش حاضر مقایسه تاثیر یک دوره تمرین مقاومتی و استقامتی همراه با دریافت اورسولیک اسید بر سطوح فتویین-A و -B بافت کبدی رت های سالمند دیابتی شده با HFD-STZ بود.

روش ها

56 سر رت 21 ماهه دیابتی شده به طور تصادفی به هفت گروه مساوی کنترل (C)، مکمل اورسولیک اسید (UA)، مکمل+تمرین مقاومتی ((UA+R، مکمل+تمرین استقامتی (UA+E)، تمرین مقاومتی (R)، تمرین استقامتی (E) و گروه شم (D) تقسیم شدند. پروتکل تمرین مقاومتی با شدت 60% MVCC، 20-14 مرتبه بالارفتن از نردبان با یک دقیقه استراحت در بین هر تلاش و تمرین استقامتی شامل دویدن روی نوارگردان با شدت بالا 60-75% و شدت پایین 30-40% سرعت بیشینه پنج روز در هفته و به مدت هشت هفته بود. گروه های دریافت کننده مکمل، میزان500 میلی گرم بر کیلوگرم UA در ترکیب با غذای پرچرب دریافت کردند.

یافته ها

میزان فتویین-A در گروه UA،E ، UA+E کاهش معنی داری داشت (05/0 ≥P) و تنها در گروه R و UA+R، کاهش معنی دار نبود. همچنین میزان فتویین-B در موش های دیابتی در گروه UA،E ، R، UA+E کاهش معنی داری داشت (05/0 ≥P) و تنها در گروه تمرین UA+R تغییرات معنی دار نبود. میزان فتویین -A و فتویین -B در بین گروه E با R و UA+R با UA+E تفاوت معنی داری داشت (05/0 ≥P) که بیشترین کاهش در گروه UA+E بود.

نتیجه گیری

با توجه به آثار مفید تمرینات و مکمل UA بر هپاتوکین ها به نظر می رسد ارایه هم زمان دو مداخله تمرین ورزشی و مکمل UA تاثیر درمانی موثرتری بر هپاتوکین های کبدی دیابتی ها داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
398 تا 408
لینک کوتاه:
magiran.com/p2694884 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!