بررسی عملکرد فرمولاسیون های لیپوزومی حاوی اسانس میخک ساخته شده ‏به روش لایه نازک و ‏گرمایی در شرایط دمایی و ‏pH‏ مشابه دهان به منظور ‏کاربرد در تحقیقات بیماریهای دهان و دندان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
با توجه به مشکلات استفاده از گیاهان دارویی در درمان بیماری ها از جمله فراریت و اثرگذاری غیر هدفمند و نقش فناوری نانو در کاهش این چالش ها، پژوهش حاضر با هدف دستیابی به فرمولاسیون نانویی حاوی اسانس میخک به منظور استفاده در تحقیقات دندانپزشکی انجام شد. چهار فرمولاسیون لیپوزومی حاوی اسانس میخک با استفاده از فسفاتیدیل کولین و کلسترول به روش لایه نازک و گرمایی به صورت جداگانه تهیه شد. بازده بارگذاری، اندازه، شاخص پراکندگی و پتانسیل زتا نانوذرت (با استفاده از زتا سایزر) سنجیده شد. در هر کدام از روش های ساخت، فرمولاسیونی که شاخصه های فیزیکوشیمیایی مناسبی داشت به منظور بررسی الگوی رهایش اسانس و شکل ظاهری نانوذرات(با استفاده از میکروسکوپ الکترونی روبشی)، انتخاب گردید. همچنین سمیت نانولیپوزوم های حاصل از فرمولاسیون های منتخب، به روش MTT بر رده سلولی فیبروبلاست انسانی (HFF) سنجیده شد. بازده بارگذاری، اندازه ذرات و پتانسیل زتا برای فرمولاسیون منتخب حاصل از روش لایه نازک به ترتیب 57/50%، nm3/123 و mV6/18- بود و برای روش گرمایی به ترتیب 43/55%، nm4/121 و mV2/19- بود. رهایش اسانس از فرمولاسیونهای منتخب آهسته و پیوسته و وابسته به pH بود. نانولیپوزوم های ساخته شده به روش گرمایی نسبت به روش لایه نازک سمیت کمتری برای رده سلولی HFF ایجاد نمودند. با توجه ویژگی های فیزیکوشیمیایی مناسب نانولیپوزوم های حاوی اسانس میخک و سمیت بسیار کم نانولیپوزوم های ساخته شده به روش گرمایی برای سلولهای سالم HFF، می توان این نانو لیپوزومها را برای انجام تحقیقات بیشتر در حوزه بهداشت دهان و دندان پیشنهاد نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p2695238 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!