عوامل رسانه ای موثر بر پیشگیری و کشف جرم در فرایند جرم یابی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

قابلیت های گسترده رسانه ها در ابعاد مختلف اجتماعی، به ویژه در حوزه بزهکاری، آن ها را به ابزاری توانمند برای کشف و پیشگیری از جرم تبدیل کرده است؛ بنابراین، هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل رسانه ای موثر بر کشف و پیشگیری از جرم در فرایند جرم یابی است.

روش

پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و ازنظر رویکرد و ماهیت داده ها، کیفی است. جامعه پژوهش ما را آن دسته از کارکنان پلیس های تخصصی تشکیل می دهند که در حوزه تعامل با رسانه ها، فعال بوده اند. در این پژوهش به روش هدفمند، 15 نفر انتخاب شدند و تا اشباع نظری ادامه داشت. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. تجزیه وتحلیل داده ها براساس روش تحلیل مضمونی به صورت جمله به جمله انجام شد و مضامین پایه، سازمان دهنده و فراگیر با استفاده از نرم افزار مکس کیودا انجام شد.

یافته ها

درخصوص عوامل رسانه ای پیشگیری از جرم، چهار مضمون سازمان دهنده شامل آگاهسازی عمومی، آموزش همگانی، دیده بانی و کنترل اجتماعی به دست آمد؛ همچنین درباره مقوله عوامل رسانه ای مرتبط با کشف جرم، سه مضمون سازمان دهنده، شامل خبررسانی، دروازه بانی اطلاعات و همراه سازی به دست آمد.

نتیجه گیری

باتوجه به یافته های پژوهش، پلیس می تواند با اطلاع رسانی بهنگام و استفاده از افسران متخصص برای برقراری ارتباط با رسانه ها، راهبردی مناسب و تعاملی سازنده را برای ارتباط نزدیک واحدهای کشف و پیشگیری از جرم با رسانه ها دنبال کند و به اهداف رسانه ای خود در تسسهیل فرایند جرم یابی نایل شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p2695721 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!