مبانی دینی حاکم بر نفی قاچاق با تاکید بر قاچاق سلاح

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مبارزه با قاچاق سلاح در عرصه های اجتماعی و قانونی میسر نخواهد بود مگر اینکه در باورها و اعتقادات مردم چنین امری مذموم باشد؛ ضمن اینکه اگر قوانین و مقررات مبتنی بر مبانی دینی و فقهی باشد از اتقان و استحکام بیشتری در جامعه برخوردار است. پژوهش حاضر در این باب و با هدف احصای مبانی دینی نفی قاچاق انجام شده است.

روش

پژوهش حاضر به لحاظ هدف، بنیادی و از حیث رویکرد محققان، توصیفی تحلیلی و روش انجام آن آمیخته بوده است. بخش اول این پژوهش تحلیل محتوای کیفی قواعد فقهی است که از آثار آیات عظام امام خمینی (ره)، سیدحسن موسوی بجنوردی و مکارم شیرازی استخراج شده و در بخش کمی، یافته های بخش کیفی با نظرخواهی از متخصصانی با تحصیلات فقهی در سطوح عالی و از طریق مصاحبه و پرسشنامه، تایید شده است.

یافته ها

مبانی دینی نفی قاچاق در اسلام مبتنی بر تحلیل محتوای شش قاعده فقهی مرتبط عبارت اند از: حرمت هرگونه عملی که اصل اسلام و مملکت اسلامی را به خطر بیندازد؛ حرمت هرگونه ضرر و زیان به جان ها، نوامیس و اموال مردم؛ حرمت هرگونه اقدامی که به سلطه امنیتی دشمنان منجر شود؛ حرمت هرگونه کمک به دشمن خارجی و داخلی؛ حرمت درآمد به دست آمده از راه باطل و نفی هرگونه عملی که مانع از رسیدن هرحقی به صاحب آن شود. مبانی احصاء شده مورد تایید کارشناسان قرار گرفت.

نتیجه گیری

قاچاق سلاح به دلایل تهدید موجویت نظام اسلامی؛ ضرر و زیان به جان ها و نوامیس مردم؛ کمک به سلطه امنیتی دشمنان؛ کمک به سایر جرم ها؛ ایجاد درآمد غیرقانونی و حرام و زیر پا گذاشته شدن عدالت، از نظر منابع دینی ممنوع است. مبتنی بر این مبانی، اصول مبارزه با قاچاق سلاح استخراج شده و براساس آن، قوانین جامع مبارزه با قاچاق سلاح تدوین شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 98
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2695723 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!