ارائه مدل کیفی و کمی توانمندسازی شناختی دانشجویان در یادگیری الکترونیکی: مدل یابی توانمندسازی دانشجویان در یادگیری الکترونیکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این پژوهش از نوع اکتشافی آمیخته با هدف مدل یابی توانمندسازی شناختی دانشجویان در یادگیری الکترونیکی انجام شده است. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محقق‍ساخته توانمندسازی شناختی گردآوری و داده‍ها در نرم‍افزار SPSS.20 و Lisrel تحلیل شد. به این صورت که پس از شناسایی مولفه‍های توانمندسازی شناختی با روش اسنادی و کدگذاری محوری با آزمون فریدمن به ترتیب مدیریت کلاس، ارتباط موثر، برنامه آموزشی و حمایتی استاد - دانشجو، ارزشیابی برنامه آموزشی، ارزیابی دانشجو و استاد، روش های آموزشی و تدریس، فناوری نوین آموزشی، برنامه‍ریزی درسی و رهبری آموزشی از رتبه 1 تا 10 اولویت‍بندی شدند. مدل اولیه براساس نظر خبرگان طی دو مرحله دلفی اعتباریابی و مدل نهایی تدوین شد. در مرحله اول دلفی مجموع نمرات کندال مولفه‍های مدل میزان نمره کل به دست آمده 651/0 و به میزان مقبول نزدیک بود. در مرحله دوم، ثبات نسبی مولفه‍ها و نظرات خبرگان درباره آنها بالای هشتاد درصد و تمامی مولفه‍ها تایید شدند. پایایی باز آزمایی و همسانی درونی پرسشنامه توانمندسازی شناختی در دو مرحله اجرا به روش دلفی با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون 755/0 و 793/0 محاسبه شد. مدل نهایی براساس مولفه‍های برنامه های حمایتی استاد، دانشجو - فناوری های نوین آموزشی- مدیریت و رهبری آموزشی- روش‍های تدریس و ارزشیابی- برنامه ریزی درسی و آموزشی طراحی شد. بین شاخص های مدل نهایی با توانمندسازی شناختی همبستگی مثبت و معنی‍داری مشاهده شد (001/0 P=).

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p2696075 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!