چگونگی شکل گیری مکتبی نوین در اقتصاد مبتنی بر جامعیت تفکر علمی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

سیر تطور مکاتب اقتصادی با بن انگاره های عینیت گرایی (مکتب مرسوم)، ذهنیت گرایی (مکتب اتریش)، کل گرایی (مکتب تاریخی آلمان) و نهایتا جمع گرایی یا اصالت جمع (مکتب نهادی) نشان می دهد که به رغم توسعه هر مکتب در تکمیل و تکامل مکاتب پیش از خود و تلاش برای حل مسایل مبتلابه انسان در تعاملات اجتماعی- اقتصادی، همچنان این مکاتب به لحاظ تیوریک دارای نواقصی اساسی می باشند. همچنین شواهدی از دنیای واقع با استناد به ادله چندی از اندیشمندان به نام نظیر هوسرل، میسز، هانا آرنت و غیره نشان می دهد که انحراف نظام سرمایه داری و ایدیولوژی حاکم بر آن، عامل اقتدارگرایی و خودکامگی قدرت های بزرگ و به دست گرفتن صحنه ی نمایش زندگی بشری شده است، لذا ضرورت شکل گیری پارادایم و مکتبی نوین در اقتصاد اجتناب ناپذیر است. آن هم برای انسانی که از یک سو بنا به سرشت فی نفسه اش، آراسته به عقل و برهان و همزاد با جامعیت آزادی و خود سالاری است و از سویی دیگر با نا اطمینانی و عدم تعین مواجه است و دقیقا از همین رو، مکتب نوین باید بتواند همچون فرم و شاکله ای هدایتگر، مرزهای حایل میان حق و باطل را تعیین نموده و صراط مستقیم را به او بنمایاند؛ مابقی انتخاب خود انسان است که بر فجور یا تقوی، خیر یا شر قرار گیرد و رفتار و کردار خود را متناسب با آن هدایت نماید. مرتبط با این فضای فکری، پیش تر به زمینه ی شکل گیری اولین مکتب اقتصادی از عصر تاریک تا انقلاب فکری فرهنگی و سپس تجربه گرایی پرداخته شد و در این مجال فرصتی پدید آمد تا با ترسیم نقشه راه مبتنی بر جامعیت تفکر علمی بتوان با گذر از تحلیل پدیده ها در سطح ظواهر (روابط علی) به تفکر و تامل در جوهره و باطن نهفته در پس ظواهر پرداخته شده و در نهایت با وحدت بخشی به دستاوردهای حاصل از این دو مرحله، زمینه خلق ایده و اندیشه ای جدید با تکیه بر نگرش سینتتیک فراهم گردد. حاصل تجرید تمام تلاش ها نشان می دهد که هنر، اصول معرفت نفس و تجلی ظرفیت های وجودی (جامعیت نبوغ) در حکم ارکان شکل دهنده به شاکله مکتبی نوین حول جامعیت مفهومی فرا ذهنی از آزادی، الزامی است. هنر به عنوان نمادی از آزادی و عامل انفصال از تعلقات مادی که به نحوی پیشینی با بهره گیری از الهام و شهود مسیری جدید برای خلق و خلاقیت ورای اراده ی انسانی به پیش می گذارد؛ اصول معرفت نفس و عقل عملی ناب که معنا بخش و استحکام دهنده به آزادی و هنر بوده و تجلی بخش آن دسته از استعدادها، توانمندی ها و نبوغ به ودیعه گذارده شده در وجود انسانی است که مستعد به فعلیت رسیدن اند. آمیخته ساختن این سه مورد، عیار، سنجه و معیاری را به دست می دهد که قادر است هرآنچه در تناسب و سازگاری با آن است را در مقتضیات، کردار و رفتار به کار گرفته و هرآنچه باطل و ناحق است را از بنیان و ماکزیم فردی و اجتماعی به کنار بگذارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p2696346 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!