شناخت عوامل موثر بر شدت بین المللی سازی کسب وکارهای فناور محور ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
بر اساس آمار ارایه شده از سوی صندوق حمایت از سرمایه گذاری صنایع کوچک در سال 1397، مشاغل ایرانی تنها 10 درصد از حجم صادرات کشور را به خود اختصاص داده اند. علاوه بر این، بر اساس گزارش صندوق توسعه سازمان ملل متحد، کسب و کارهای فناوری محور با محصولات پیشرفته تنها 5/1 درصد از صادرات غیرنفتی ایران را تشکیل می دهند. این نشان می دهد که ایران در این زمینه موفق نبوده و رتبه آن در این زمینه کمتر از سایر کشورهای منطقه است. از سوی دیگر کشورهای توسعه یافته بر گسترش کشاورزی و صنایع تکنولوژیک تاکید دارند. بنابراین، در مقایسه آمار و موقعیت فعلی کشور با اهداف متعالی تعیین شده، شکاف عملکردی قابل توجه و وضعیت نامطلوب پیشرانان اقتصادی ایران وجود دارد. همچنین، از آنجایی که هرکدام از پژوهش ها به ابعاد خاصی از متغیرهای موثر بر بین المللی سازی کسب وکارها پرداخته اند و کمبود پژوهشی که شدت بین المللی سازی را در ارتباط با چابکی استراتژیک و جهت گیری کارآفرینانه و تکنولوژی های دیجیتال را مورد بحث قرار داده باشد، حس می گردد، و از آنجایی که تا زمان انجام پژوهش، این سازه ها با این ترکیب مورد بررسی قرار نگرفته اند، این پژوهش از این جهت دارای نوآوری می باشد. لذا، هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر تکنولوژی های دیجیتالی بر شدت بین المللی سازی کسب وکارهای فناور محور با نقش میانجی گری چابکی استراتژیک و نقش تعدیلگر جهت گیری کارآفرینانه می باشد.
روش
پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، برحسب ماهیت پژوهش از نوع کمی و برحسب گردآوری اطلاعات از نوع پژوهش های توصیفی- همبستگی به شمار می آید.  جامعه آماری شامل آن دسته از کسب وکارهای فناورمحور در دسترسی است که در فروردین 1402 به عنوان کسب وکارهای فناورمحور صادراتی شناخته شده اند که بر این اساس تعداد افراد جامعه 305  نفر از مدیران و کارکنان واحد بازرگانی حوزه بین الملل که در قسمت های تحقیق و توسعه، بازاریابی و فروش فعالیت داشته اند، است. حجم نمونه براساس فرمول کوکران 170 نفر تعیین گردیده است. داده ها از طریق پرسشنامه آنلاین توزیع و با نرم افزار اسمارت پی ال اس 3 مورد تجزیه وتحلیل آماری قرار گرفتند. تجزیه وتحلیل حاصل از نرم افزار اسمارت پی ال اس 3 نشان داد که تکنولوژی های دیجیتالی تاثیر مستقیم و مثبتی بر شدت بین المللی سازی کسب وکارهای فناور محور داشته و جهت گیری کارآفرینی به عنوان تعدیل گر و چابکی استراتژیک به عنوان متغیر میانجی تاثیر مثبت و معنادار دارد.
یافته ها
تحلیل نرم افزار اسمارت پی ال اس نشان داد که فناوری های دیجیتال تاثیر مستقیم و مثبتی بر شدت بین المللی شدن کسب وکارهای مبتنی بر فناوری دارند. جهت گیری کارآفرینی به عنوان تعدیل کننده و چابکی استراتژیک به عنوان متغیر میانجی نیز تاثیر مثبت و معناداری دارد. بنابراین، کسب وکارها، به ویژه کسب وکارهای فناوری محور، باید تاثیر فناوری های دیجیتال را بر شدت بین المللی شدن در نظر بگیرند. آنها باید فرآیندهای خود را با استفاده از فناوری های دیجیتالی برای ورود و فعالیت موفق تر در بازارهای بین المللی انجام دهند. همچنین باید با ارتقای سطح چابکی استراتژیک و استفاده از جهت گیری کارآفرینی در فعالیت های خود، شدت بین المللی شدن را افزایش دهند.
نتیجه
شرکت های فناورمحور که در محیط های فناوری فشرده فعالیت می کنند، می توانند از طریق بین المللی کردن فروش، بازار فناوری های خود را گسترش دهند. آن ها ممکن است این کار را در پاسخ به بازارهای داخلی کوچک، بالغ یا بسیار رقابتی انجام دهند، یا به این دلیل که فرصت های بیشتری را در بازارهای خارجی درک کنند. به طور کلی، بین المللی شدن شرکت های فناورمحور احتمالا با یکپارچه شدن جهان، کاهش موانع تجاری و کارآمدتر شدن حمل و نقل و ارتباطات افزایش می یابد. لذا، استفاده از فناوری های دیجیتال می تواند به کسب و کارها کمک کند تا روابط بهتری با مشتریان و تامین کنندگان ایجاد کنند، بهره وری را بهبود بخشند و بین المللی شدن سریعتر را تسهیل کنند. لذا کسب وکارها بهتر است ضمن سرمایه گذاری در استفاده از تکنولوژی های دیجیتال، چابکی استراتژیک خود را نیز مورد تامل قرار دهند تا با سرعت بیشتری بتوانند و نوآوری های خود را مطابق با خواسته های مشتریان سریع تغییر داده و اطلاعات خاصی را از رقبا به دست آورند و محصولات خود را با سرعت بیشتری طراحی و توسعه کرده و روانه بازار های بین المللی کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
165 تا 185
لینک کوتاه:
magiran.com/p2696351 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!