ارائه مدلی جهت پیش بینی و بهبود کیفیت تولید با استفاده از الگوریتم های درخت تصمیم و برنامه ریزی خطی (مورد مطالعه: شرکتهای تولید کننده موج گیرتیبا در ایران)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

امروز در اکثر صنایع کشور از ابزار کنترل کیفیت آماری جهت بهبود کیفیت محصولات استفاده می نمایند ولی با توجه به حجم بالای داده ها در حال حاضر نیاز به ابزاری قوی تر می باشد که بتواند فرایندهای کنترل کیفیت آماری را تحت کنترل قرار دهد با توجه به گستردگی الگوریتم های داده کاوی در این تحقیق از ابزار داده کاوی جهت بهبود فرایند استفاده شده است و همچنین هدف اصلی تحقیق ارایه روشی جهت کشف اقلام معیوب قبل از تولید کامل آنها و جلوگیری از تولید اقلام معیوب می باشد. روش کار بدین گونه است که در ابتدا پایگاه داده خرابی تشکیل می گردد و پس از جمع آوری داده های کنترل کیفیت، با استفاده از الگوریتم های مختلف درخت تصمیم دقت پیش بینی کیفیت قطعات تعیین می گردد و در مرحله بعد با استفاده از مدل-تحلیل پوششی داده ها هر یک از قوانین ارزیابی می گردد و در نهایت با استفاده از قوانینی که در هر ایستگاه کاری صدق می کنند ارزیابی ایستگاه های کاری انجام می گیرد. بر این اساس در این پژوهش جامعه آماری تمامی قطعات تولیدی موج گیر تیبا در سال 1398 می باشد. خصیصه ها شامل 9 ایستگاه کاری هستند، بر اساس نتایج بدست آمده بهترین الگوریتم در پیش بینی خرابی C5 می باشد و مهم ترین خصیصه های انتخابی توسط آن تعیین می گردند عبارت اند از: کیفیت خنک کاری، کیفیت سوراخ کاری و کیفیت برش. همچنین ارزیابی قوانین نیز با استفاده از مدل تحلیل پوششی داده ها انجام شده و مهم ترین قوانین استخراج شده اند و در نهایت بر اساس حل مدل دستگاه هایی که در اولویت اصلاحی برای سال جاری قرار گیرند عبارتند از: رولینگ، لحیم کاری و برش کاری می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
93 تا 104
لینک کوتاه:
magiran.com/p2696523 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!