واکاوی تجارب پژوهشی دانشجویان مقطع کارشناسی: انتظارات، عملکردها و دستاوردها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

هدف اصلی از انجام پژوهش حاضر، واکاوی تجارب پژوهشی دانشجویان پایه کارشناسی بر اساس انتظارات، عملکردها و دستاوردها بوده است.

روش ها

این مطالعه یک پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی بود که بر این اساس با رویکرد نمونه گیری هدفمند و روش معیار نهایتا 34 نفر از دانشجویانی که تمایل به شرکت در پژوهش داشتند با توجه به اتمام دوره نظری پایه کارشناسی دانشگاه شیراز از شهر شیراز در سال 1400 انتخاب و بر اساس اشباع نظری مصاحبه شدند. روش پیاده سازی فایل صوتی مصاحبه ها، تحلیل داده های اکتشافی، شناسایی مولفه ها و مقوله بندی های اولیه و ثانویه و تفسیر یافته های به دست آمده، همگی با نرم افزار Maxqda نسخه 2022 انجام شد.

یافته ها

تحلیل مصاحبه ها، با استفاده از الگوی کلایزی و روش تحلیل مضمون انجام شد که پس از استخراج و دسته بندی موضوعی، مولفه ها در 22 مضمون پایه و 3 مضمون اصلی شامل انتظارات، عملکرد و دستاورد دسته بندی شدند. 

نتیجه گیری 

بر اساس نتایج، تجارب مثبت حاصل از انجام پژوهش، انگیزه دانشجو را جهت ادامه کار توانمند می کند و سبب بالا بردن تعهد در انجام دقیق و مستمر پژوهش، عملکرد بهتر در فرایند پژوهش و به دست آمدن نتایج واقعی خواهد شد. در همین راستا برای پیشرفت فعالیت های پژوهشی دانشجویان، وجود ارتباطات علمی به صورت سمینار، گردهمایی های علمی، همایش و کنگره های ملی و بین المللی از ضروریات است که بر همین اساس پیشنهاد می شود با توجه به علاقه مندی و پتانسیل موجود برای آموختن مهارت های پژوهشی و انجام پژوهش در دانشجویان، موسسات آموزشی به گونه ای برنامه ریزی کنند که دانشجویان تحت نظارت اساتید علاقه مند به پژوهش، به تقویت مهارت های مورد نیاز جهت انجام یک طرح تحقیقاتی موفق بپردازند.

زبان:
فارسی
صفحات:
24 تا 35
لینک کوتاه:
magiran.com/p2696729 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!