تاثیر برخی از هورمون های گیاهی بر متابولیت های ثانویه میوه زیتون و خسارت مگس میوه زیتون، Bactrocera oleae (Diptera: Tephritidae)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مگس میوه زیتون، Bactrocera oleae Rossi، آفت تک خوار و چند نسلی مهم میوه زیتون می باشد. با توجه به خسارت این آفت، در این تحقیق تاثیر برخی از هورمون های گیاهی در جهت کاهش جمعیت آفت روی رقم فیشمی در قالب طرح بلوک کامل تصادفی طی سال های 1400 و 1401 مورد بررسی قرار گرفت. محلول پاشی درختان در دو نوبت قبل از گلدهی و رشد میوه با اسیدهای جاسمونیک (1 و 2 میلی گرم بر لیتر)، سالیسیلیک (1و 2 میلی مولار) انجام شد. نتایج بررسی تراکم مراحل مختلف رشدی نابالغ این آفت (تخم، لارو سنین اول، دوم، سوم و شفیره) در دو سال آزمایش نشان داد که تاثیر سال (زمان) فقط در صفت تخم معنی دار، و تاثیر تیمار در سایر صفات دارای تفاوت معنی دار (به جز تخم و لارو سنین اول) در سطح احتمال یک درصد بودند. تفاوت معنی داری بین تاثیر تیمار در سال، در لاروهای سنین سوم و شفیره در سطح احتمال یک درصد مشاهده شد. بررسی صفات مورفولوژیکی میوه نشان داد که تاثیر تیمار در طول، وزن، حجم، چگالی و وزن گوشت میوه؛ و تاثیر تیمار در سال، فقط در طول و عرض میوه و هسته، و وزن هسته در سطح احتمال یک درصد معنی دار بودند. ترکیبات شیمیایی موجود در روغن نمونه های سالم تیمار شده نشان داد که درصد اسیدهای چرب غیر اشباع اولئیک و لینولئیک، مقادیر کلروفیل، کاروتنویید و فنول کل نسبت به شاهد افزایش یافت. بنابراین، ترکیبات اسید جاسمونیک و اسید سالیسیلیک می توانند با تاثیر بر برخی صفات مورفولوژیکی و افزایش مقادیر متابولیت های ثانویه میوه، با ایجاد مقاومت آنتی بیوزی سبب اختلال در چرخه زندگی و کاهش خسارت آفت شوند.

زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 73
لینک کوتاه:
magiran.com/p2697834 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!